Zapora na granicy z Białorusią już powstaje. Pięćdziesiąt ton stali na słupy i przęsła

Od piątku rozpocznie się montaż pierwszych słupów zapory, która stanie na granicy z Białorusią. W przyszłym tygodniu na place budowy zostanie dostarczona pierwsza partia ponad 2 tys. stalowych przęseł – podkreśliła w czwartek Straż Graniczna.

– Od piątku rozpocznie się montaż pierwszych słupów. Natomiast w przyszłym tygodniu na place budowy zostanie dostarczona pierwsza partia ponad 2 tys. stalowych przęseł – napisała na Twitterze Straż Graniczna.
Do wpisu dołączyła nagranie z trwających prac na odcinku ochranianym przez Placówkę SG w Mielniku.

TONY STALI

Budowa zapory na granicy z Białorusią, która od ponad tygodnia trwa równocześnie na czterech odcinkach, rozpoczęła się od wiercenia i betonowania w ziemi pali.

Następnie zaplanowano montaż stalowych słupów i przęseł, które produkuje konsorcjum trzech firm: Polimex-Mostostal, Mostostal Siedlce i Węglokoks. Na te elementy łącznie zużytych zostanie ponad 50 tysięcy ton stali.

PIERWSZA PARTIA

W środę rzeczniczka SG por. Anna Michalska poinformowała, że Straż Graniczna w tym tygodniu odbierze pierwszą partię słupów liczącą łącznie 2 tysiące sztuk, a w kolejnym – stalowych przęseł.

– To wszystko będzie od razu dowożone na granicę i montowane. Partie po 2 tysiące elementów będziemy odbierać co tydzień – mówiła por. Anna Michalska.

INWESTYCJA W LICZBACH

Konstrukcja stanie na 186 km granicy i będzie mieć 5,5 metra wysokości. Na roboty budowalne, które wykonują firmy Budimex i konsorcjum Unibepu i Budrexu, zakontraktowano 644 mln zł, a na produkcję stalowych elementów, w tym 40 tysięcy sztuk przęseł – 589 mln zł. Razem daje to 1 mld 233 mln zł.

Oprócz bariery fizycznej na granicy powstanie też bariera elektroniczna, na którą składają się urządzenia takie jak kamery i czujniki ruchu.

Pełnomocnik ds. budowy zapory Marek Chodkiewicz tłumaczył PAP, że ta bariera będzie dłuższa od bariery fizycznej, ponieważ zabezpieczy 202 kilometry granicy. Wstępnie miała powstać na odcinku o kilkadziesiąt kilometrów krótszym. Wtedy jej koszt szacowano na 115 mln zł. Ostatecznie będzie znany po wyborze wykonawcy.

CEL PUBLICZNY

Zapora ma kosztować łącznie 1,6 mld zł. Zgodnie z ustawą o budowie zabezpieczenia granicy państwowej inwestycja ta jest celem publicznym. Nie są do niej stosowane przepisy odrębne, w tym m.in. prawa budowlanego, prawa wodnego czy prawa ochrony środowiska.

Do zamówień związanych z inwestycją nie stosuje się też Prawa zamówień publicznych, a kontrolę zamówień sprawuje CBA. Niejawne są informacje dotyczące konstrukcji, zabezpieczeń i parametrów technicznych zapory. Formalnym inwestorem jest komendant główny Straży Granicznej.

 

PAP/pb

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj