Swoją postawę ekologiczną pozytywnie ocenia 81 proc. Polaków; 59 proc. deklaruje, że zawsze segreguje odpady podczas wakacji, ale 47 proc. dojeżdża do pracy autem – wynika z badania omawianego na panelu podsumowującym kampanię Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) na konferencji prasowej podsumowało kampanię informacyjno-edukacyjną „Nasz Klimat”, której głównym celem było podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa na temat indywidualnych działań, jakie można podejmować na rzecz ochrony klimatu. Kampania rozpoczęła się w trzecim kwartale 2021 roku.
Z badania wynika, że Polacy pozytywnie oceniają swoją postawę ekologiczną – 17 proc. postrzega ją „zdecydowanie dobrze”, a 64 „raczej dobrze”. Badanie objęło trzy obszary: motywacje ekologiczne i ekonomiczne Polaków przy podejmowaniu działań prośrodowiskowych, aspekty związane z podróżowaniem, a także związane z ekologicznym rodzicielstwem.
47 proc. badanych wskazało, że całość oświetlenia w ich domach jest ledowa, a 48 proc. zadeklarowało, że wymieniło przynajmniej część oświetlenia na ledowe. Polacy byli także pytani o wyciąganie ładowarek z kontaktów: 61 proc. czyni to z powodów ekonomicznych, 42 proc. ze względów ekologicznych, a 24 proc. boi się spięcia.
ZAKUPY I PODRÓŻE
Badanie sprawdziło motywacje związane z zakupami spożywczymi – 61 proc. respondentów przy wyborze danego produktu kieruje się w pierwszej kolejności jego ceną. Główną motywacją dla 59 proc. był skład, a dla 55 proc. – okres przydatności produktu. Dla 23 proc. pierwszym kryterium wyboru było pochodzenie danego produktu spożywczego. Na materiał, z którego jest wykonane opakowanie produktu spożywczego, w pierwszej kolejności zwraca uwagę 13 proc. badanych, a na certyfikaty ekologiczne 11 proc.
Badanie zlecone przez MKiŚ wykazało, że 47 proc. badanych dojeżdża do pracy samochodem, a 16 proc. – komunikacją miejską. 12 proc. do miejsca pracy dociera piechotą, 5 proc. wskazywało na rower lub hulajnogę. Na czas dłuższych podróży 53 proc. kupuje wodę lub napoje w plastikowej butelce, 33 proc. spożywa napoje z własnego naczynia wielokrotnego użytku, a 14 proc. popija z kartonu lub puszki. Jedzenie podczas wyjazdów w opakowania wielokrotnego użytku pakuje 58 proc. z nas, 26 proc. zawija w folię (aluminiową bądź spożywczą) czy w torbę foliową. 15 proc. nie zabiera żadnego prowiantu i kupuje żywność w drodze, np. na stacjach benzynowych.
Podczas wakacji 59 proc. ankietowanych zawsze segreguje odpady w miejscu zakwaterowania, 23 proc. czyni to tylko wtedy, jeżeli jest to wymagane, a 16 proc. nie podejmuje takich działań, jeżeli nie przewidziano odpowiednich pojemników.
EKOLOGIA A DZIECI
Z badania wynika, że 49 proc. rodziców najczęściej kupuje zabawki drewniane, a na te wykonane z plastiku decyduje się 25 proc. Na materiał, z którego zabawka jest zrobiona, nie zwraca uwagi 29 proc. ankietowanych. Z kolei 64 proc. badanych przyznało, że zdarzyło lub zdarza im się korzystać z używanych ubrań dla dzieci z różnych źródeł, a 32 proc. wskazało, że ich dzieci posiadają używane ubrania, ale po starszym rodzeństwie lub po dzieciach znajomych.
Rodzice są zainteresowani edukacją ekologiczną dzieci – 60 proc. inicjuje ten temat po to, by uwrażliwić dzieci na kwestie środowiskowe. 30 proc. porusza w rozmowach ze swoim dzieckiem temat ochrony środowiska i klimatu, gdy dziecko samo zapyta lub zainteresuje się daną kwestią. Co dziesiąty ankietowany w ogóle nie podejmuje tematów klimatyczno-środowiskowych w rozmowach ze swoimi dziećmi.
Badanie „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków” na zlecenie MKiŚ zostało wykonane metodą CAWI na panelu instytutu badawczego Zymetria. Próba reprezentatywna wyniosła 496 osób, a w części dotyczącej rodzicielstwa – 208 rodziców dzieci w wieku 0-14 lat. Badanie przeprowadzono w marcu.
PAP/jk