30 proc. programistów zarabia powyżej 10 tysięcy złotych miesięcznie jako wolni strzelcy; najniższe zarobki spośród freelancerów mają copywriterzy – wynika z porównania sześciu najpopularniejszych profesji wśród wolnych strzelców.
W analizie platformy dla freelancerów i zleceniodawców Useme wzięto pod uwagę sześć branż: copywriting i social media, grafikę i projektowanie 3D, usługi multimedialne (video, animacja, fotografia), usługi IT, usługi webdeveloperskie (dot. stron i sklepów online) oraz tłumaczenia.
PORTFOLIO WAŻNIEJSZE NIŻ WYKSZTAŁCENIE
Największa część wolnych strzelców – 27 proc. – specjalizuje się w copywritingu i mediach społecznościowych. Najwyższy odsetek freelancerów z wyższym wykształceniem pracuje w charakterze tłumaczy (96 proc.). Tuż za nimi plasują się copywriterzy (76 proc). Jak podkreślono, w pozostałych branżach większe znaczenie od wykształcenia ma często portfolio potwierdzające zdobyte umiejętności.
– W branżach technicznych często bardziej od studiów kierunkowych liczą się samodzielnie nabyte umiejętności oraz indywidualny warsztat i to one są głównym czynnikiem decydującym o zarobkach czy liczbie realizowanych zleceń, w tym tych długoterminowych. Dotyczy to takich dziedzin, jak programowanie, prace deweloperskie, grafika czy multimedia– zauważył prezes Useme Przemysław Głośny.
NAJLEPIEJ ZARABIAJĄ PROGRAMIŚCI
Na czele najlepiej zarabiających freelancerów są programiści. 30 proc. z nich zarabia na zleceniach średnio powyżej 10 tysięcy złotych miesięcznie, a 22 proc. osiąga miesięczne zarobki w przedziale 5-10 tys. zł.
Według analizy, pozostałe branże rzadko osiągają tak wysokie średnie zarobki. Wśród fotografów taki dochód uzyskuje 7 proc., a wśród deweloperów, którzy zajmują się budowaniem stron www i sklepów online, 2 proc. Zarobki między 5 a 10 tys. zł miesięcznie uzyskuje 21 proc. deweloperów, 18 proc. tłumaczy i 16 proc. grafików. Najgorzej pod tym względem wypadają copywriterzy, spośród których 11 proc. deklaruje zarobki w tym przedziale.
NAJBARDZIEJ ZAPRACOWANI COPYWRITERZY
– Warto pamiętać, że copywriting to branża, w której często wykonuje się zlecenia dodatkowe, dorabiając w pracy na etat (46 proc. ankietowanych pracuje do czterech godzin dziennie). Jednocześnie jest to także najbardziej zapracowana grupa freelancerów – 22 proc. copywriterów deklaruje realizację ponad 10 zleceń w ciągu miesiąca – to najwyższy odsetek wśród wszystkich przebadanych profesji – zaznaczono.
W analizie podkreślono, że wysokość zarobków wśród wolnych strzelców zależy w dużej mierze od tego, jak traktują oni freelancing, od liczby zleceń podejmowanych w ciągu miesiąca czy wielkości firmy zlecającej zadanie.
PAP/ua