Czterech na pięciu badanych planuje wyjazd wypoczynkowy, a wśród osób rezygnujących z wczasów główną przyczyną jest brak możliwości finansowych. Co trzeci Polak ogranicza plany wakacyjne, żeby zaoszczędzić – wynika z badania firmy Deloitte.
Jak zaznacza firma doradcza Deloitte w najnowszej edycji badania Global State of the Consumer Tracker, wśród ankietowanych widoczna jest poprawa nastrojów związanych ze stanem finansów osobistych i skłonność do wydawania pieniędzy na wczasach. Mimo to 35 proc. badanych stwierdziło, że planuje w najbliższym czasie ograniczyć wizyty w restauracjach – to o pięć punktów procentowych mniej niż pod koniec grudnia minionego roku. Jednocześnie dla 27 proc. ankietowanych Polaków kluczowe jest doświadczanie nowych aktywności podczas urlopu, niezależnie od ich ceny.
Polski turysta wykorzystuje możliwości ograniczenia wydatków – przykładowo w przypadku podróży samolotem, podobnie jak sześć miesięcy temu, co drugi korzysta z oferty tanich linii lotniczych.
– Chociaż czterech na pięciu badanych planuje wyjazd wypoczynkowy, wśród osób rezygnujących z wczasów główną przyczyną takiej decyzji jest brak możliwości finansowych – przekazano w informacji prasowej poświęconej badaniu.
OGRANICZAMY PODRÓŻE I JEŹDZIMY POCIĄGAMI
Jak dodano, co trzeci Polak planujący urlop ogranicza plany podróżnicze, aby zaoszczędzić – na koniec 2022 roku wspomniany odsetek był o dziewięć punktów procentowych większy.
Prawie 50 proc. ankietowanych decyduje się na urlop z dala od domu, a pociąg jest najpopularniejszym środkiem transportu. Z kolei 52 proc. wybiera zakwaterowanie najbliższe miejsca wypoczynku, na przykład plaży. Chętniej też decydujemy się na tańsze zakwaterowanie (34 proc.) niż na miejsca o wyższym standardzie (21 proc.).
– Co trzecia osoba planująca wypoczynek zamierza odpoczywać właśnie latem, aczkolwiek co czwarta robi to już poza szczytowym sezonem. Wakacyjna atmosfera oraz rosnący optymizm w stosunku do finansów osobistych sprawiają, że na wczasach jesteśmy też bardziej skłonni wydawać pieniądze na przyjemności, takie jak jedzenie w restauracjach czy wizyty w lokalnych miejscach kultury – zauważa Bartosz Bobczyński z Deloitte.
LEPIEJ OCENIAMY ZDOLNOŚĆ DO ZAOSZCZĘDZENIA
W porównaniu z początkiem 2023 roku Polacy nieco lepiej oceniają swoje zdolności do odkładania pieniędzy na koniec miesiąca. Dotyczy to 48 proc. ankietowanych. Z kolei mniejszy niż pół roku temu odsetek osób ocenia gorzej swoją sytuację w stosunku do roku poprzedniego.
W ostatnim półroczu o sześć punktów procentowych – do 49 proc. – wzrósł odsetek osób deklarujących brak problemów z regulowaniem nadchodzących płatności. Z kolei 48 proc. badanych odkłada poważniejsze wydatki (o dwa punkty procentowe mniej niż sześć miesięcy temu).
MOŻEMY POZWOLIĆ SOBIE NA DROBNĄ PRZYJEMNOŚĆ
Dodano, że coraz więcej Polaków jest w stanie pozwolić sobie na kupno tego, co sprawia im przyjemność – taką możliwość deklaruje 36 proc. ankietowanych. Z kolei 44 proc. badanych wciąż nie widzi wspomnianej możliwości.
Jak zauważa Deloitte, wśród ankietowanych zaczyna być widoczny pewien optymizm. 45 proc. z nich twierdzi, że w przyszłym roku ich pensja będzie taka sama lub wyższa, podczas gdy sześć miesięcy temu uważało tak 42 proc. Zmalał też odsetek osób spodziewających się pogorszenia osobistej sytuacji finansowej – osoby „widzące stan swojego portfela w czarnych barwach” stanowią 38 proc. wszystkich badanych (44 proc. pół roku temu).
Badanie przeprowadzono pod koniec maja 2023 roku. Oprócz Polaków Deloitte przebadał mieszkańców 24 krajów, między innymi Arabii Saudyjskiej, Australii, Belgii, Brazylii, Kanady, Chin, Danii, Holandii, Hiszpanii, Francji i Niemiec. Była to 43. edycja globalna i 36., w której wzięli udział konsumenci z naszego kraju.
PAP/MarWer