Centralny Port Komunikacyjny coraz bliżej. Decyzja środowiskowa możliwa jeszcze w tym miesiącu

Centralny Port Komunikacyjny
Tak ma prezentować się Centralny Port Komunikacyjny (graf. Centralny Port Komunikacyjny)

Zakładamy, że jeszcze w lipcu Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie wyda decyzję środowiskową dla lotniska i węzła kolejowego – przekazał w środę rzecznik spółki CPK Konrad Majszyk. Dodał, że umożliwi to złożenie wniosku o wydanie decyzji lokalizacyjnej.

Konrad Majszyk przypomniał podczas spotkania z dziennikarzami, że spółka CPK w październiku 2022 r. złożyła w RDOŚ w Warszawie wniosek o decyzję środowiskową dla lotniska i węzła kolejowego.

– Zakładamy, że ta decyzja zostanie wydana jeszcze w tym miesiącu. Ale ostateczny termin zależy od procedur w RDOŚ, z którym współpraca jest profesjonalna. Decyzja ta otworzy drzwi do złożenia wniosku do wojewody o wydanie decyzji lokalizacyjnej – która jest z kolei planowana w czwartym kwartale tego roku. Kolejnym krokiem będzie pozwolenie na budowę – powiedział Konrad Majszyk.

PROMESA ZEZWOLENIA NA OTWARCIE LOTNISKA

Rzecznik przypomniał, że w czerwcu 2023 roku zatwierdzony został Plan Generalny, czyli dokument wymagany w Prawie lotniczym do uzyskania zgód i akceptacji na szczeblach administracji państwowej do budowy nowego lotniska. – Wystąpiliśmy do Urzędu Lotnictwa Cywilnego o wydanie promesy zezwolenia na założenie lotniska. Zakładamy, że dokument będzie wydany na przełomie lipca i sierpnia – dodał zastrzegając, że termin zależy od ULC.

PROGRAM DOBROWOLNYCH NABYĆ W LICZBACH

Konrad Majszyk poinformował, że na terenie inwestycji trwa wykup nieruchomości. Z najnowszych danych CPK wynika, że do Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) zgłosiło się ponad 1250 właścicieli posiadających ponad 3550 ha. Umowy podpisano dla prawie 830 ha.

– Na obszarze pierwszego etapu projektowanego lotniska (2155 ha) spółka ma wykupionych ok. 530 ha, kolejnych 100 ha oczekuje na akt notarialny, a ponad 1000 ha jest w trakcie negocjacji. W sumie w PDN jest już 80 proc. zabudowanych nieruchomości terenu lotniska CPK. Do PDN mamy zgłoszonych prawie 3/4 terenu projektowanego I etapu lotniska – powiedział rzecznik.

Poinformował, że ok. 350 właścicieli objętych Programem Dobrowolnych Nabyć otrzymało od spółki CPK przelewy z tytułu zawartych transakcji. Kolejnych niemal 50 właścicieli podpisało akty notarialne i czeka na przelewy, które są kwestią kolejnych dni.

ROZBIÓRKA NIERUCHOMOŚCI

– Ponieważ spółka CPK przejmuje coraz większy obszar przyszłego lotniska, od kilku tygodni trwają tam intensywne rozbiórki. Prace zakończyły się już na pięciu nieruchomościach, np. w Skrzelewie w gminie Teresin. Na 13 kolejnych nieruchomościach prace rozbiórkowe prowadzi konsorcjum firm Trakcja i Pawlice (w sumie ok. 50 obiektów), np. w Wyczółkach w gminie Baranów i w Podoryszewie w Wiskitkach – powiedział.

Dodał, że w przygotowaniu są dokumenty do kolejnej umowy – z Budimeksem – na rozbiórki na 48 nieruchomościach (ok. 200 obiektów). – Otworzyliśmy też oferty w czwartym etapie rozbiórek obejmującym cztery obszary i łącznie ponad 1100 budynków – powiedział.

– Spółka zorganizowała i sfinansowała 30 przeprowadzek dla kilkudziesięciu osób, kolejne planowane są na lipiec i sierpień – dodał Konrad Majszyk.

TESTY TERENU I CORAZ BARDZIEJ ZAAWANSOWANE INWESTYCJE KOLEJOWE

Rzecznik przypomniał, że od ubiegłego roku na terenie przyszłej inwestycji trwają odwierty i sondowania geologiczne. Ich celem jest zbadanie jakości i nośności podłoża przed posadowieniem m.in. terminalu pasażerskiego, dworca kolejowego, dróg startowych itd.

– Na coraz bardziej zaawansowanym etapie są również inwestycje kolejowe CPK. Dla ponad 1500 km linii gotowe albo opracowywane są już studia wykonalności. Spółka CPK ma wybrane warianty inwestorskie dla 140-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią, dla 200 km między Łodzią i Wrocławiem oraz 40 km w rejonie Rzeszowa – przypomniał.

Dodał, że w marcu tego roku CPK przedstawił preferowany przebieg 70-kilometrowego transgranicznego odcinka Katowice–Ostrawa, a w maju dla ponad 155-kilometrowej trasy z Poznania do Sieradza.

WĘZEŁ PRZESIADKOWY

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

CPK ma zostać uruchomiony w 2028 r. wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa–Łódź. Reszta inwestycji kolejowych CPK jest zaplanowana do połowy kolejnej dekady. Spółka CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa.

PAP/pb

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj