Siedzisz z psem na kanapie i oglądacie twój ulubiony serial. A co by było na ekranie, gdyby to pies mógł decydować? Naukowcy z Uniwersytetu Wisconsin-Madison postanowili zbadać, jakie nagrania wideo psy lubią najbardziej, podaje “Mail Online”. I nie jest chyba niespodzianką, że na szczycie listy znalazły się filmy z udziałem psów.
Wielu opiekunów zauważą, że ich psy interesują się tym, co jest na ekranie, z uwagą śledzą wzrokiem poruszające się obiekty, niekiedy nawet reagują bardzo żywiołowo. Aby jednak uzyskać miarodajne dane, badacze przeprowadził ankietę wśród 1246 właścicieli psów m.in. z USA, Kanady, Wielkiej Brytanii i Australii.
W kwestionariuszu pytano o rodzaje ekranów, jakie mają w domach, interakcje psów z ekranami, rodzaje treści, z którymi psy najczęściej wchodzą w interakcje, a także zbierano informacje o wieku, płci, rasie i miejscu zamieszkania psa.
Okazało się, że psy były najbardziej zaangażowane podczas oglądania filmów przedstawiających zwierzęta – przede wszystkim inne psy (93 proc.). Co ciekawe, duże zainteresowanie czworonogów wzbudzały także programy motoryzacyjne (82 proc.) i kreskówki (76 proc.) Dokumentalne filmy przyrodnicze znalazły się dopiero na czwartym miejscu (65 proc.), a za nimi psie sporty (63 proc.), imprezy konne (53 proc.), piłka nożna (50 proc.) i tenis (32 proc.). Tylko 18 proc. psów było natomiast zainteresowanych grami wideo.
A zatem takie filmy, jak “Scooby Doo” albo “Sekretne życie zwierzaków domowych”, prawdopodobnie znalazłoby się w „TOP TEN”, gdyby to wybierali nasi czworonożni przyjaciele.
BADANIE WZROKU PSÓW
Można się zastanawiać, po co bada się takie rzeczy. Jednak motywacją naukowców nie była w tym wypadku czysta ciekawość. Psy żyją coraz dłużej i – podobnie jak ludzie – z wiekiem widzą coraz gorzej.
– Wiemy, że słaby wzrok negatywnie wpływa na jakość życia osób starszych, ale wpływ starzenia się i zmian w widzeniu u psów jest w dużej mierze nieznany, ponieważ nie możemy go dokładnie ocenić – mówi Freya Mowat, główna autorka badania.
– Metoda, którą obecnie stosujemy do oceny wzroku u psów, opiera się na stwierdzeniu, czy pies widzi, czy nie. Potrzebujemy bardziej czułych metod – tłumaczy.
Autorzy badania mają nadzieję, że wiedza, jakie treści wideo są dla psów interesujące, okaże się użyteczna przy tworzeniu testów sprawdzających jakość ich wzroku.
PAP/aKa