Znajdź fryzjera, zegarmistrza, czy piekarza w swojej okolicy dzięki internetowej mapie

(Fot. Radio Gdańsk/Oskar Bąk)

Internetowa mapa Pomorskiej Izby Rzemieślniczej swoim zasięgiem obejmuje całe województwo. Ma ona za zadanie ułatwić poszukiwanie sprawdzonych fachowców, a także pomóc wypromować mniejsze zakłady.

Na stronie pomorskaizba.pl możemy znaleźć mapę, dzięki której odszukamy m.in. piekarzy, fryzjerów, czy złotników. Profesji jest wiele, a wszystko to ma pomóc w łatwym i szybkim znalezieniu sprawdzonych profesjonalistów.

– Jako organizacja rzemiosła otrzymujemy wiele zapytań dotyczących usług rzemieślniczych. Mamy telefony: gdzie mogę naprawić zegarek, gdzie mogę oddać buty do naprawy, gdzie mogę zamówić meble na wymiar itd. Bardzo łatwo możemy znaleźć salon fryzjerski, salon, gdzie możemy naprawić samochód, stolarza, dekarza – wyjaśnia Małgorzata Wokacz-Zaborowska, dyrektorka Pomorskiej Izby Rzemieślniczej.

WSPARCIE DLA ZAWODÓW NISZOWYCH

Na interaktywnej mapie znajdziemy również zawody niszowe, takie jak np. zegarmistrz. W skali kraju, jak i województwa jest ich coraz mniej. Wspomniane narzędzie ma przede wszystkim pomóc w promocji fachowców.

– W tej chwili na tej mapie są pojedyncze zakłady rzemieślnicze znajdujące się na terenie województwa pomorskiego. Dużym wyzwaniem, z którym mierzą się te zakłady – nie wszystkie oczywiście, ale całkiem znaczna grupa – to jest problem sukcesji, bo to są często firmy wielopokoleniowe, gdzie brakuje tego młodego pokolenia, które będzie kontynuować tę działalność – dodaje Wokacz-Zaborowska.

WAŻNA JEST PROMOCJA

Podobny problem zauważa również Zbigniew Strzelczyk – bursztyniarz z niemal 50-letnim stażem. Jego zdaniem system edukacji zbyt słabo promuje niszowe zawody, co sprawia, że pasjonaci muszą prowadzić zajęcia np. w szkołach na własną rękę.

– Podstawową przyczyną braku tych następców, braku młodych ludzi chcących wykonywać ten zawód, jest zbyt mała promocja w charakterze, co to jest zawód. Dzieciakom opowiadam, co to jest bursztyn. Proponuję również konkursy wśród tych maluchów, konkursy biżuterii dla mamy, które cieszą się niebywałą popularnością – przyznaje.

JAKOŚĆ I ŚWIADOMOŚĆ

Coraz częściej ludzie kupują produkty lepszej jakości, czy bardziej dopasowane do siebie i swoich poglądów. Widać to również w salonach fryzjerskich, gdzie klienci bardzo często zwracają uwagę na większą liczbę rzeczy.

– W dzisiejszych czasach liczy się jakość i klient jest osobą świadomą, wie doskonale, czego chce, chce wiedzieć też, za co płaci. Klienci bardzo mocno zwracają uwagę na pochodzenie produktów, czy one są ekologiczne, czy nie używa się w tych produktach agresywnej chemii. To jest ta ogromna zmiana – zauważa Radosław Lipski z salonu fryzjerskiego Origo w Gdańsku.

Również piekarze zauważają, że konsumenci coraz częściej dokonują świadomych zakupów. – Sieci handlowe przyjmują klientów masowych, a koneserzy tu znajdują, przychodzą i są zadowoleni. Jest w tej chwili świadomość w społeczeństwie jednak na temat odżywiania, co powoduje chorobę układu pokarmowego i to widać, że przychodzą ludzie młodzi – wyjaśnia Ryszard Majchrowski z piekarni Dolna Brama 12 w Gdańsku.

Posłuchaj:

 

Oskar Bąk/jk

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj