Flota statków Orlenu powiększy się o „Józefa Piłsudskiego” i „Ignacego Jana Paderewskiego”

Statki Orlenu „Święta Barbara” oraz „Ignacy Łukasiewicz” (Fot. Orlen)

Rozpoczął się montaż kadłubów dwóch nowych statków do transportu LNG dla Grupy Orlen. Jednostki będą nosić imiona „Józef Piłsudski” oraz „Ignacy Jan Paderewski”.

– Rozpoczął się montaż kadłubów dwóch nowych jednostek do transportu LNG dla Grupy Orlen. Statki będą nosić imiona „Józef Piłsudski” oraz „Ignacy Jan Paderewski” i wejdą do służby w 2025 roku – poinformował w środę koncern. Jak dodał, tym samym jego flota powiększy się do sześciu jednostek, „wzmacniając możliwości logistyczne” Grupy Orlen w zakresie przewozu skroplonego gazu ziemnego.

W ubiegłym roku Orlen odebrał w Świnoujściu 62 ładunki skroplonego gazu ziemnego o łącznym wolumenie około 4,66 mln ton LNG.

BUDOWANE W KOREAŃSKIEJ STOCZNI

Orlen zwrócił uwagę, że powstające obecnie statki to piąty i szósty z ośmiu gazowców, które docelowo wejdą w skład floty jednostek do transportu LNG Grupy Orlen. Koncern dodał, że budowa obu jednostek w koreańskiej stoczni Hyundai Samho Heavy Industries „weszła właśnie w kolejny ważny etap”.

– W przypadku gazowca, któremu zostanie nadane imię marszałka Józefa Piłsudskiego, położono stępkę oznaczającą zakończenie wstępnych prac nad jednostką i początek montażu kadłuba. W przypadku drugiego – odbyło się pierwsze cięcie blach, z których zostanie wykonany statek. To symboliczny początek budowy. Jednostka również będzie nosiła imię wybitnej postaci polskiej historii, Ignacego Jana Paderewskiego – wyjaśnił Orlen.

Według koncernu oba nowe gazowce, podobnie jak pozostałe statki z jego floty, będą mieć pojemność równą około 70 tys. ton LNG, przy czym ich rozmiar został tak dobrany, aby jednostki mogły wpłynąć do niemal wszystkich terminali na świecie.

– Konstrukcja i technologie zastosowane przy budowie statków ograniczają wpływ ich pracy na środowisko naturalne. Rozwiązania te to m.in. zintegrowane zarządzanie poborem energii oraz system ponownego skraplania – reliquefaction system, który umożliwia odzysk odparowującego gazu ziemnego bez straty dla ładunku oraz przy zachowaniu efektywności energetycznej jednostek – podkreślono w informacji.

PLANOWANE WYKOŃCZENIE W 2025 ROKU

Orlen zaznaczył, że po zakończeniu budowy statków, co planowane jest w pierwszej połowie 2025 r., dołączą one do pływających już po międzynarodowych wodach czterech jego gazowców: „Lech Kaczyński”, „Grażyna Gęsicka”, „Święta Barbara” i „Ignacy Łukasiewicz”, i podobnie jak one, „będą użytkowane na podstawie długoterminowej umowy czarterowej zawartej z wyspecjalizowaną spółką armatorską – Knutsen OAS Shipping”.

– Gazowce będą wykorzystywane do realizacji kontraktów w formule free-on-board, zgodnie z którą za odbiór i transport ładunku odpowiada kupujący, czyli Grupa Orlen – zapowiedział koncern.

Ostatnio Orlen informował m.in., że w 2023 r. Grupa Orlen załadowała w terminalu w Świnoujściu 8423 cysterny LNG o łącznym wolumenie ponad 149,5 tys. ton i było to o prawie 60 proc. więcej niż w 2022 r. Pod tym względem obecny rok, jak ocenił koncern, może być jeszcze lepszy, gdyż liczba cystern z LNG, które wyjechały z terminala, do 28 stycznia już była większa o ponad 112 proc. niż przez cały styczeń 2023 r.

Orlen podkreśla, że terminal w Świnoujściu, do którego zawijają statki przewożące skroplony gaz ziemny sprowadzony przez m.in. z USA, Kataru czy Norwegii, jest „głównym punktem sprzedaży LNG przez Grupę Orlen”.

Grupa Orlen to multienergetyczny koncern, który posiada m.in. rafinerie w Polsce, w Czechach i na Litwie. Zarządza także segmentem petrochemicznym i segmentem wydobywczy węglowodorów. Rozwija jednocześnie segment odnawialnych źródeł energii i planuje rozwój bezpiecznej energetyki jądrowej – do 2030 r. zamierza uruchomić co najmniej jeden mały reaktor jądrowy SMR.

Zaktualizowana strategia Grupy Orlen do 2030 r., uwzględniająca jej priorytetowe cele po fuzji z Grupą Energa, Grupą Lotos i PGNiG, zakłada, że do końca dekady koncern przeznaczy na inwestycje ponad 320 mld zł.

PAP/jk

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj