Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podsumowuje mijający rok. Wśród najważniejszych projektów drogowcy wymieniają budowę drogi ekspresowej S6 oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w ciągu S7. Realizowane były także prace w ramach programu przebudowy drogi krajowej nr 22.
OBWODNICA METROPOLII TRÓJMIEJSKIEJ
Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, czyli przedłużenia ekspresowej „Siódemki” była jednym z najważniejszych zadań realizowanych w mijającym roku przez drogowców na Pomorzu. Inwestycja została podzielona na 2 odcinki. Pierwszy na trasie Chwaszczyno – Żukowo jest gotowy w 90 procentach, drugi z Żukowa do węzła Gdańsk Południe w 65 procentach.
– Zmiany, które wprowadziliśmy w październiku 2024 roku na węźle Gdańsk Południe były największymi komplikacjami w ruchu. Trudniej na pewno już nie będzie – mówi rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA. – Kierowcy poruszają się teraz wokół przebudowywanego węzła, po 4-kilometrowym rondzie z wykorzystaniem zewnętrznych łącznic. Cieszymy się, że udało nam się utrzymać wszystkie relacje. Będziemy starali się systematycznie otwierać kolejne łącznice, które będą mogły obsługiwać docelowy ruch, żeby zmniejszać utrudnienia dla kierowców.
W 2025 roku na węźle Gdańsk Południe w środku ronda w kształcie rombu zostanie wymieniona nawierzchnia na Obwodnicy Trójmiasta (S6), zostaną dobudowane docelowe łącznice, powstaną całkowicie nowe obiekty inżynierskie (wiadukty), które będą fragmentem Drogi Ekspresowej S7.
Nową, dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r. Odcinek Chwaszczyno-Żukowo ma być gotowy w kwietniu, odcinek Żukowo-węzeł Gdańsk Południe we wrześniu.
POMORSKA S6
Od 2023 roku trwa budowa ponad 70 kilometrów pomorskiej S6, która połączy Szczecin z Trójmiastem. Inwestycja podzielona jest na pięć odcinków, obejmujących m.in. dobudowę drugiej jezdni obwodnicy Słupska oraz odcinki od Bobrownik do Bożegopola Wielkiego. Droga ta stanowi istotny element sieci dróg międzynarodowych, będąc częścią trasy europejskiej E28. Łączny koszt budowy tego odcinka S6 wynosi ponad 2,5 mld zł.
– Prace na 5 odcinak toczą się w różnym stopniu zaawansowania. Najbardziej zaawansowane są dwa zewnętrzne odcinki, czyli od strony Słupska oraz od strony Trasy Kaszubskiej i węzła Bożepole Wielkie – wyjaśnia Mateusz Brożyna.
PRACE NA DROGACH KRAJOWYCH
W mijającym roku zakończono rozbudowę DK21 na 13-kilometrowym odcinku między Słupskiem a Ustką oraz na DK55 w Brachlewie w okolicy wiaduktu z linią kolejową Malbork – Kwidzyn.
Dobiegła końca również przebudowa DK22 na trzech odcinkach: Chojnice-Czersk (22,5 km), Czarlin – Knybawa (4 km) oraz Knybawa-Gnojewo (5,6 km).
Na 10-kilometrowej trasie z Królewa do granicy woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego zrealizowano większość prac, jednak część robót w okolicy Starego Pola przeniesiono na 2025 rok, zapewniając jednak pełną przejezdność do Malborka.
Wciąż trwają prace na trasie Zblewo–Sucumin (6 km) i ruszają przetargi na kolejne odcinki, m.in. Czersk–Czarna Woda (10 km) oraz oraz Gnojewo – Cisy (3 km). Drogowcy czekają na uzyskanie decyzji środowiskowej dla odcinka DK22 od Czarnej Wody do Zblewa.
PROGRAM 100 OBWODNIC
Jednym z priorytetów jest 16-kilometrowa obwodnica Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 – przetarg na jej zaprojektowanie i budowę ogłoszono pod koniec 2024 roku, a podpisanie umowy planowane jest na II kwartał 2025 roku.
Niedawno zakończyły się spotkania informacyjne w sprawie przebiegu obwodnicy Człuchowa w ciągu DK22 i DK25. GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, a przetarg w formule „Projektuj i buduj” ma ruszyć w IV kwartale 2026 roku.
Równolegle trwają prace projektowe dla obwodnic Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21 oraz Sztumu w ciągu DK55.
DROGA DO ELEKTROWNI JĄDROWEJ
W tym roku GDDKiA ogłosiło przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi do pierwszej polskiej elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”, która powstanie w gminie Choczewo. Wybór wykonawcy i podpisanie z nim umowy nastąpi w I połowie 2025 roku. Trasa o całkowicie nowym przebiegu połączy budowaną S6 z elektrownią, a inwestycję podzielono na dwa odcinki: Lubiatowo – DW213 (11 km) oraz DW213 – węzeł Łęczyce na S6 (15 km). W ramach powstającej pomorskiej trasy S6 Leśnice – Bożepole Wielkie, powstanie również łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a S6.
DROGA CZERWONA
W nadchodzącym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie kontynuować prace projektowe związane z Drogą Czerwoną.
– Harmonogram jest mocno rozpięty – mówi Mateusz Brożyna. – Prace związane z budową to jest okolica 2030 roku, ale jeszcze wcześniej będziemy musieli uzyskać pozwolenia administracyjne, decyzję środowiskową, decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Projekt jest realizowany we współpracy z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Niedawno odbyły się spotkania informacyjne, podczas których projektanci przedstawili warianty przebiegu drogi.
Mateusz Czerwiński/mp