Turystyka rowerowa na Pomorzu coraz popularniejsza. Będzie więcej dróg i szlaków

Na Pomorzu zbudowano i oznakowano 690 kilometrów międzynarodowych tras rowerowych (fot. Pixabay)

W ubiegłym roku o ponad 122 tysiące wzrosła liczba przejazdów rowerowych na pomorskich trasach w porównaniu z 2023 rokiem. W regionie zbudowano już ponad 690 kilometrów międzynarodowych tras rowerowych EuroVelo.

Jak poinformował Michał Biliński z Departamentu Turystyki i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, turystyka rowerowa rozwija się sukcesywnie z roku na rok.

– Budujemy coraz więcej dróg i szlaków rowerowych. Po dziesięciu licznikach, które mamy w województwie pomorskim na trasach EuroVelo, widzimy, że ruch rowerowy wzrasta i są to naprawdę spore liczby – przekazał Biliński.

– Zbudowaliśmy i oznakowaliśmy 690 kilometrów międzynarodowych tras. To jest EuroVelo 10/13 i 9. Są one trasami najwyższej rangi i do nich samorządy lokalne – czyli powiaty i gminy – dobudowują swoje trasy rowerowe – dodał.

WPŁYW NA LOKALNĄ GOSPODARKĘ

W 2024 roku krótsze i dłuższe wyprawy rowerowe przyniosły samorządowi terytorialnemu łącznie 12,3 miliona złotych dochodu z podatku dochodowego od osób prawnych. Marta Chełkowska, dyrektorka Departamentu Turystyki i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego podkreśliła, że trzeba stworzyć infrastrukturę przyjazną rowerzyście. Konieczne są miejsca na rowery i punkty naprawy.

– Lokalnie i regionalnie rowerzysta wydaje wiele środków finansowych. Turystyka rowerowa pokonuje bariery sezonowości, ale ta przeszkoda, którą musimy pokonać, to zapewnienie turyście noclegu na trasie. Tutaj pojawia się problem, bo branża chce, aby wynajęcie dotyczyło minimum trzech czy czterech nocy – dodała.

100 MILIONÓW ZŁ DOFINANSOWANIA NA KOLEJNE INWESTYCJE

Marta Chełkowska poinformowała, że na realizację inwestycji w infrastrukturę rowerową przewidziane jest dofinansowanie w wysokości 100 milionów złotych ze środków europejskich – ale konieczny jest również wkład własny.

– Chcemy uzupełnić trasę EuroVelo 9 i 10 o odcinki, których nie udało się nam we wcześniejszej perspektywie wykonać. Trasy zachowują swoją ciągłość, ale nie w tym standardzie, w jakim byśmy sobie życzyli. Rozpoczynamy również EuroVelo 20. Ma mieć 270 km w województwie pomorskim – przekazała. Realizacja tych zadań jest rozłożona w czasie i powinna zakończyć się do 2029 roku.

Poza popularnymi trasami turystycznymi ruch rowerowy wzrósł również w mieście. W 2024 roku na gdańskiej Alei Zwycięstwa odnotowano 1,2 miliona przejazdów rowerowych. To o ponad 30 procent więcej niż w 2021 roku.

Posłuchaj materiału naszego reportera:

Tymon Nieśmiałek/aKa

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj