Jest woda, będzie drenaż. Odwodnienie zalewanego tunelu razem z przebudową stacji Słupsk

(fot. Radio Gdańsk/Przemek Woś)

Nowy tunel pod stacją kolejową w Słupsku został zalany po raz drugi. Tym razem woda po kostki pojawiła się tylko w części należącej do PKP PLK. Została już wypompowana. Na węźle transportowym, po kłopocie nie ma śladu, jest za to usuwanie usterek.

Kolejny raz woda zalała tunel pod torami kolejowymi w Słupsku. W przeciwieństwie do sytuacji sprzed tygodnia teraz pojawiła się tylko w części należącej do PKP PLK.

– W wyniku braku zasilania doszło do zatrzymania pompy odprowadzającej wodę z przejścia podziemnego na stacji Słupsk. Usterka została już usunięta – informuje Przemysław Zieliński z Polskich Linii Kolejowych.

Po przeciekach występujących w obrębie konstrukcji żelbetowej nie ma praktycznie śladu w części zarządzanej przez Zarząd Infrastruktury Miejskiej. Chodzi o fragment przynależny do oddanego pod koniec września węzła transportowego.

– Wykonawca w ramach gwarancji sprowadził firmę specjalistyczną, która kończy uszczelnienia metodą iniekcji żywicznych – tłumaczy Tomasz Orłowski, dyrektor ZIM Słupsk. – Zabiegi na naszej części dały efekt. Mamy nadzieję, że do czasu, kiedy powstanie docelowy drenaż tunelu kolejowego, pasażerowie będą mogli korzystać komfortowo z tego przejścia.

Dyrektor ZIM tłumaczy, że drenaż od strony węzła jest już wykonany docelowo. Mowa o dwóch stacjach pompowych, które nadmiar wody odprowadzają do zbiornika i dalej do kolektora przy alei 3 Maja.

– Co pokazuje skalę trudności – zauważa dyrektor Orłowski. – Dno tunelu jest jest 13 metrów niżej, niż ulica Sobieskiego. Nic dziwnego, że mamy do czynienia z dużym napływem wód podziemnych. Nasz projekt dworca autobusowego te wody już ujmuje w kanalizację deszczową. Czekamy na przebudowę stacji Słupsk, gdzie również zaprojektowano drenaże odwodnienia.

Mowa o zapowiadanej modernizacji za bagatela 561 milionów złotych, która zakłada przede wszystkim budowę nowego układu torów, powstanie trzeciego peronu i poszerzenie istniejącego tunelu, gdzie pojawiła się woda. PKP PLK w planach ma też budowę nowego wiaduktu kolejowego nad ul. Szczecińską czy mostów nad Słupią. Kolej umowę z firmą Torpol, która wygrała przetarg, chce podpisać w czwartym kwartale tego roku. Nastąpi to jednak po zapewnieniu środków finansowych pochodzących z perspektywy unijnej na lata 2021-2027. Inwestycja ma zostać zakończona do 2026 roku.

W międzyczasie i w ramach innego, równoległego zadania inwestycyjnego powstać ma też nowy dworzec PKP w Słupsku.

Posłuchaj więcej:

Alek Radomski

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj