Podpisano umowy na modernizację stacji kolejowej w Słupsku oraz rozbudowę linii kolejowej 202 na odcinku Słupsk-Lębork o drugi tor. Inwestycje mają łącznie kosztować około dwóch miliardów złotych. Modernizacja pozwoli na rozwijanie przez składy pasażerskie prędkości do 200 km/h. Całość ma być gotowa za trzy lata.
Umowy zawarto dziś w Ministerstwie Infrastruktury. Jak podkreśla wiceminister Andrzej Bittel, oba zadania są bardzo ważne dla transportu zbiorowego i towarowego na Pomorzu.
-Inwestycje po zrealizowaniu pomogą ułożyć lepszą ofertę dla pasażerów – mówił na dzisiejszej konferencji w resorcie infrastruktury Andrzej Bittel. – Zadania przeprowadzą firmy Torpol i Intercor, to oczywiście inwestycje prowadzone oddzielnie, ale mają kluczowe znaczenia dla Pomorza, w tym dla Słupska. Linia Słupsk-Lębork będzie dwutorowa, będą nowe przystanki kolejowe, dobudowane przystanki kolejowe – wyliczał wiceminister.
Zmodernizowany zostanie około 50-kilometrowy odcinek linii kolejowe 202. Powstanie drugi tor, a dotychczasowy zostanie zmodernizowany. Pozwoli to składom pasażerskim rozwijać prędkość do 200 km/h, a towarowym do 120 km/h.
Powstaną nowe przystanki kolejowe w Runowie i Łebieniu oraz Siemianicach. Kolejnych siedem przystanków zostanie zmodernizowanych; Leśnice, Pogorzelice, Potęgowo, Głuszyno Pomorskie, Strzyżyno Słupskie, Damnica i Jezierzyce Słupskie.
Co ważne, zlikwidowane mają być również przejazdy kolejowe z drogami w poziomie szyn. Powstaną też nowe urządzenia związane z kierowaniem ruchem oraz obiekty inżynierskie. Inwestycja obejmie także przebudowę trzech mostów, dwunastu wiaduktów kolejowych, dziewięciu wiaduktów drogowych oraz osiemnastu przepustów. Nowa będzie cała sieć trakcyjna.
STACJA SŁUPSK
Na stacji w Słupsku modernizacja obejmie przebudowę torowiska, a także peronów poprzez podniesienie wraz z przebudową około 6,5-kilometrowego odcinka torów do Kobylnicy. Podniesione perony ułatwią wsiadanie do pociągów. Perony zachowają swój historyczny charakter. Powstaną nowe mosty i wiadukty, a także Centrum Sterowania Ruchem.
– Budowa i modernizacja linii kolejowych to szansa na lepszy dostęp do kolei – zaznacza poseł na Sejm RP, rzecznik prasowy rządu Piotr Müller. – Dzięki modernizacji linii kolejowej 202 powstaną nowe możliwości podróży pociągiem na Pomorzu i skróci się czas podróży ze Słupska do Trójmiasta. Warto też dodać, że to kolejny element pakietu inwestycji w regionie słupskim. To przede wszystkim budowa trasy S6, modernizacja drogi krajowej numer 21 Słupsk-Ustka, a także budowa miejskiego ringu w Słupsku
W połowie przyszłego roku PKP PLK chce podpisać umowę na modernizację linii od Lęborka do Gdyni Głównej, przy czym odcinek od Wejherowa do Gdyni ma zostać rozbudowany do w sumie czterech torów.
Koszt prac na obu inwestycjach to około 2 miliardy złotych. Całość ma być gotowa za około 3 lata.
Przemek Woś/ar