– Wyburzenie obecnego dworca kolejowego w Słupsku wynika z tego, że jest on niefunkcjonalny i energochłonny. Nowy obiekt będzie na wskroś nowoczesny i kubistyczny. Inspirowany rozwiązaniami z Paryża – informuje PKP SA.Nowy dworzec w Słupsku ma powstać w ciągu trzech lat. Wykonawcą jest firma Budimex, a koszt inwestycji to 55 mln złotych.
Reporter Radia Gdańsk Przemek Woś: Z czego wynikała Państwa zdaniem konieczność wyburzenie oraz budowy nowego obiektu dworca w Słupsku?
Bartłomiej Sarna, Wydział Współpracy z Mediami Biuro Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskie Koleje Państwowe S. – Konieczności wyburzenia obecnego dworca wynika przede wszystkim z tego, że w naszej opinii jest on bardzo energochłonny i niefunkcjonalny. Wedle naszych analiz, jego termomodernizacja, poprawa estetyki i częściowe wyburzenie byłoby nieekonomicznie z punktu widzenia spółki. Także o wyburzeniu budynku zdecydowały względy ekonomiczne. Chcieliśmy również, żeby nowy dworzec stał się przestrzenią przyjazną dla wszystkich pasażerów, funkcjonalną i estetyczną oraz nowoczesną. Naszym celem jest również uporządkowanie przestrzeni w jego sąsiedztwie, żeby wkomponowała się ona w tkankę miejską.
Jakie przesłanki urbanistyczne i architektoniczne zdecydowały o wyborze nowoczesnej bryły nowego dworca kolejowego w Słupsku w sąsiedztwie zabytkowej zabudowy miasta?
– Sama bryła nowego dworca jest na wskroś nowoczesna i kubistyczna. Chodziło o to, żeby nowy budynek dworca swoją formą stanowił przeciwwagę i dominantę w stosunku do biurowca, który po modernizacji pozostanie w jego sąsiedztwie. Inspiracją architekta był paryski Łuk Triumfalny i wybudowane nowe osiedle wieżowców w sąsiedztwie zabytkowej części Paryża. Tam stanowi ono zwieńczenie zabytkowej części miasta. W Słupsku architekt przyjął podobne założenie, z tym że zwieńczeniem, zamknięcie obszaru urbanistycznego starego miasta ma stanowić właśnie nowoczesny i kubistyczny dworzec. Jest on bramą pomiędzy „starym miastem”, czego nawiązaniem w wyglądzie elewacji są okładziny z matowych i połyskliwych ceramicznych płyt w kolorze ceglanym, a nowoczesnością, czyli dzielnicą, która znajduje się za torami, po drugiej stronie miasta, gdzie niedawno otwarto nowoczesny w formie węzeł komunikacyjny. Z drugiej strony, żeby podkreślić charakter i wagę nowego dworca, a także śródmiejski charakter części miasta, w której się on znajduje, przed jego wejściem powstanie prawdziwy plac miejski z alejkami, zielenią oraz małą architekturą. Będzie on skomponowany kaskadowo z nachyleniem w kierunku pasażu prowadzącego do budynku dworca i dalej na perony. Zieleń (w tym około 30 nowych drzew!) będzie kontrastowała na nim z szarą nawierzchnią wykonaną z płyt betonowych. Plac z zielenią przed bryłą budynku posiada m.in. dworzec Wrocław Główny, a także będzie posiadał, będący obecnie w budowie nowy dworzec Olsztyn Główny. Wracając do otoczenia dworca, w północnej części placu zaprojektowano wiatę rowerową, którą pomieści 30 jednośladów. Nieco na uboczu, za budynkiem biurowym powstanie parking, gdzie znajdzie się przeszło 50 miejsc postojowych. Wśród nich stanowiska dla samochodów osób z niepełnosprawnościami oraz do ładowania samochodów elektrycznych. Pomiędzy peronami a placem i dworcem, wzdłuż nowego fragmentu drogi, znajdą się zatoczki dla autobusów miejskich, niewielka strefa kiss&ride oraz postój taksówek. Wagę nowego budynku w przestrzeni miasta, będzie podkreślała również jego iluminacja. Na jego elewacji rozmieszczono pionowe oprawy podkreślające jej podziały i jednocześnie kubistyczną formę bryły. Z pomocą światła podkreślono najważniejszą przestrzeń budynku, czyli pasaż w kierunku peronów. Nocna iluminacja bryły będzie współgrać z oświetleniem nowocześnie zaaranżowanej przestrzeni w otoczeniu budynku.
Proszę o opisanie w jaki sposób poszczególne pomieszczenia – kasy biletowe, poczekalnie, punkty gastronomiczne, przechowalnia bagażu itp. będą zlokalizowane w nowym budynku dworca?
– Przestrzeń obsługi podróżnych zlokalizowano w północnej części nowego budynku. Dostaniemy się do niej bezpośrednio z pasażu prowadzącego na perony. Hol dworca będzie posiadał dwie kondygnacje połączone ze sobą schodami i panoramiczną windą. Zajmie on znaczną część jego parteru oraz piętra. Będzie urządzony nowocześnie i zgodnie ze współczesnymi trendami – utrzymany w biało-szarej kolorystyce. „Ciepła” wnętrzu dodadzą okładziny wykonane z drewnianych listewek w kolorze jesionu, które znajdą się na ścianach w okolicach kas. Z drewna i zamontowanych pomiędzy nimi liniowych opraw zostaną wykonane sufity holu. Na pierwszej kondygnacji znajdą się również cztery lokale komercyjne, natomiast na piętrze kasy biletowe, toalety, poczekalnia wraz z niewielkim kącikiem zabaw dla dzieci. Przestrzenie obsługi podróżnych będą wyposażone w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz wygodne ławki dla podróżnych, przy których w poczekalni znajdą się stacje do ładowania smartfonów. W południowej części dworca na parterze zaprojektowano przestrzeń pod prawie 100-metrowy lokal handlowy, a na piętrze gastronomiczny. Trzecią kondygnację dworca zajmie Straż Ochrony Kolei.
Czy konsultowano ten projekt z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w Gdańsku?
-Dworzec w Słupsku leży poza obszarem ochrony konserwatorskiej, a dotychczasowy budynek dworca nie był objęty żadną formą ochrony konserwatorskiej. W związku z tym nie było takiej konieczności ani obowiązku prawnego.
Kiedy powstanie dworzec tymczasowy i rozpocznie się wyburzanie dotychczasowego obiektu?
– Planujemy, że obsługa pasażerów zostanie przeniesiona do dworca tymczasowego w pierwszych miesiącach przyszłego roku. Podróżni znajdą w nim poza holem -poczekalnią, kasy biletowe oraz toalety. Niezwłocznie po tym fakcie planowane jest rozpoczęcie rozbiórki obecnego budynku, choć trzeba tutaj zaznaczyć, że niektóre prace rozbiórkowe rozpoczną się wcześniej i będą realizowane przy okazji budowy dojścia do dworca tymczasowego.
Czy w czasie wyburzania dotychczasowego budynku dworca i budowy nowego podróżni będą mogli korzystać z dojścia przez tunel do peronów oraz węzła transportowego – dworca autobusowego po zachodniej stronie torów? Jeśli nie to w jaki sposób będzie to zorganizowane?
-Będziemy starali się, żeby rozbiórka starego i budowa nowego dworca była jak najmniej uciążliwa dla pasażerów, ale na pewno czekają nas zmiany w organizacji ruchu. Zwłaszcza że niebawem ze swoimi pracami modernizacyjnymi w obrębie peronów planuje ruszyć PKP PLK S.A. i to właśnie od nich w dużej mierze będzie zależeć organizacją tego frontu robót i przejść pod peronami. Wszystko wskazuje jednak na to, że będzie to możliwe. O zmianach w organizacji ruchu będziemy informować na bieżąco.
Z Bartłomiejem Sarną rozmawiał Przemek Woś/ar