Samorządowcy apelują za portem w Ustce. Inwestycja potrzebna nie tylko ze względu na farmy wiatrowe

(fot. www.ustka.pl)

Wspólne stanowisko wójtów i burmistrzów powiatu słupskiego w sprawie rozbudowy portu w Ustce. Dziś zaapelowali do rządu, aby kontynuował prace nad projektem i nadał mu wysoki priorytet.

„Port zewnętrzy dla Ustki będzie jak tlen” uważa Jacek Maniszewski, burmistrz miasta. Dziś samorządowcy z regionu zaapelowali do rządu, aby kontynuował prace nad projektem rozbudowy portu i nadał mu wysoki priorytet. Na nowoczesnym porcie, który mógłby przyjąć duże jednostki pracujące przy morskich farmach wiatrowych, zyskałaby nie tylko Ustka, ale cały region.

– To są chociażby nowe miejsca pracy – podkreśla burmistrz Jacek Maniszewski. – To bardzo ważna dla nas inwestycja, dlatego poprosiłem starostę słupskiego oraz innych samorządowców z naszego powiatu o wsparcie Ustki w tej sprawie. Zmienił się rząd i chcieliśmy zasygnalizować, że jako region mamy takie potrzeby.

Jednocześnie burmistrz podkreśla potrzebę przeprowadzenia konsultacji społecznych w sprawie rozmiarów inwestycji, aby mieszkańcy nie czuli się pominięci przy podejmowaniu istotnych dla nich decyzji, zwłaszcza że wielu ustczan swoje przedsięwzięcia związało z branżą turystyczną. Na spotkaniu samorządowców obecny był także senator Platformy Obywatelskiej Kazimierz Kleina, który zapewniał, że nie ma wątpliwości co do tego, że rozbudowa portów w Ustce i Łebie będzie zrealizowana, bo te inwestycje będą niezbędne, kiedy na Bałtyku zaczną pojawiać się pierwsze farmy wiatrowe, a to stanie się już w przyszłym roku. Na razie nie ma jednak informacji, kiedy miałby rozpocząć się prace w porcie.

Stanowisko Konwentu Wójtów i Burmistrzów Powiatu Słupskiego w sprawie rozbudowy portu morskiego w Ustce

„Konwent Wójtów i Burmistrzów Powiatu Słupskiego uznaje rozbudowę portu morskiego w Ustce za jedną z najważniejszych inwestycji o znaczeniu strategicznym dla Pomorza Środkowego.
Stan techniczny portu w Ustka jest bardzo zły, a stan falochronów – elementu najbardziej narażonego na warunki pogodowe – jest w stanie katastrofalnym. Falochrony zostały zbudowane w 1911 roku. Technologia ich budowy nie pozwala na kompleksowy remont i kwalifikuje je do odbudowy. Ich obecny układ i przekrój nie chroni wnętrza portu przed falowaniem podczas sztormów. W pobliżu portu Ustka przebiega około 20 tras żeglugi morskiej, co przekłada się na wzmożoną aktywność służb Ratownictwa Morskiego i potrzebę ciągłej gotowości portu do udzielenia pomocy. Z portu korzysta także Marynarka Wojenna realizując zadania związane m.in. z zabezpieczeniem poligonu w Wicku Morskim oraz jako punkt manewrowania bazowego. Ponadto ustecki port odgrywa istotną rolę w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej – PGE Baltica na potrzeby budowy bazy serwisowej MFW nabyła tereny w porcie, a firma RWE Offshore Wind Poland zawarło z Zarządem Portu Ustka wstępną umowę dzierżawy na okres 30 lat.
Mając powyższe na uwadze jesteśmy przekonani, że zachodzi pilna potrzeba podjęcia działań, które poprawią bezpieczeństwo portu, ale też doprowadzą do jego rozbudowy w celu rozwoju przedsiębiorstw ulokowanych na Pomorzu Środkowym, w szczególności w Słupskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Nie ulega wątpliwości, że w świetle niebezpieczeństw związanych z aktualną sytuacją międzynarodową oraz zagrożeń i wyzwań wynikających ze zmian klimatycznych, Pomorze Środkowe zasługuje na bezpieczny port. Sprawne funkcjonowanie portu morskiego jest nieodzowne w świetle subregionalnych priorytetów rozwojowych, których realizacja będzie niemożliwa przy dysfunkcyjności tak kluczowego elementu infrastruktury dostępowej.
Apelujemy do Rządu RP o kontynuację prac nad rozbudową portu w Ustce i nadanie tej inwestycji wysokiego priorytetu realizacji. Zwracamy się także z wnioskiem
do Parlamentarzystów z Pomorza Środkowego o wsparcie tego przedsięwzięcia. Rozbudowa usteckiego portu jest olbrzymią szansą rozwojową dla naszego regionu i szansy tej zmarnować nam nie wolno”.

Kinga Siwiec/ar

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj