Pierwsze i środkowe drzwi bez stopni, duża liczba miejsc siedzących, czytelny system informacji pasażerskiej, wi-fi, monitoring i ładowarki USB. Powiat słupski podpisał właśnie umowę na zakup piętnastu nowych autobusów hybrydowych dla słupskiego PKS-u. Zakup kolejnych dziesięciu jest w toku.
Piętnaście nowych autobusów hybrydowych zasili tabor słupskiego PKS-u. Starostwo powiatowe w Słupsku wyda na ten cel 29 milionów złotych. Aż 21 milionów to dofinansowanie pozyskane w ramach Krajowego Programu Odbudowy. Po raz kolejny wybrano autobusy Iveco, które dostarczy miejscowa firma ABP Bus & Coach. Będą to pojazdy Iveco CBLE4/00 Crossway Low Entry Hybrid.
Co ważne, hybrydy mają mieć pierwsze i środkowe drzwi bez stopni, co ułatwi wsiadanie i opuszczanie pokładu osobom starszym i niepełnosprawnym. Autobusy zostaną wyposażone w czytelny system informacji pasażerskiej, wi-fi, monitoring i ładowarki USB.
Pierwsze nowe pojazdy hybrydowe na trasy mają wyruszyć w połowie przyszłego roku. Dłużej, bo do 2026 roku, trzeba będzie poczekać na kolejnych dziesięć nowych hybryd, które kupić zamierza PKS Słupsk.
– Będą to również autobusy marki Iveco Crossway – mówi Damian Zdancewicz, rzecznik przewoźnika. – Są to sprawdzone i ceniono pojazdy zarówno przez naszych podróżnych, jak i nasz warsztat, nie jest bez znaczenia. Udało nam się pozyskać czternaście milionów złotych na ten cel. Również, dzięki Krajowemu Programowi Odbudowy. Czekamy na podpisanie umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, co pozwoli nam na podpisanie umowy z dostawcą autobusów.
PKS Słupsk to nie jedyny przewoźnik, który korzysta z dopłat na zakup autobusów niskoemisyjnych. Pięć hybryd kupi również Nord Espress. Z kolei MZK Słupsk zamierza zamówić 12 nowych pojazdów elektrycznych za 39 milionów złotych. W tym przypadku środki na ten cel pochodzą z funduszy Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Słupsk-Ustka.
Alek Radomski