Ma pomóc młodzieży odnaleźć zagubioną empatię. Powstał film edukacyjny o trudnych emocjach w czasie pandemii

Izolacja, brak fizycznego kontaktu ze znajomymi, strach i docierające zewsząd tragiczne informacje. To wszystko sprawiło, że ludzie, głównie młodzi i dorastający w dobie pandemii, mierzą się z narastającym poziomem agresji, bólem i wieloma trudnymi emocjami, które niestety wyładowują na swoich, często słabszych, rówieśnikach. Dlatego powstał specjalny film, mający im pomóc odnaleźć zagubioną empatię.

Kwarantanny, izolacje, lockdowny. To wszystko sprawiło, że życie społeczne przeniosło się na ekrany komputerów. Odizolowano nas od siebie w fizycznym sensie. Zostaliśmy też zamknięci mentalnie, w internetowych bańkach informacyjnych, straszeni wzrastającą liczbą zgonów, zakażeń, hospitalizacji. I ten strach jeszcze bardziej nas od siebie oddalał. Nietrudno więc uwierzyć w to, że izolacja i bombardowanie negatywnym przekazem sprzyja pojawianiu się u nas agresji.

Dlatego Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Gdańsku zachęca dzieci i młodzież do obejrzenia krótkiego filmu pt. „Edukacja zdalna i hejt w dobie pandemii”. Zwraca on uwagę na zachowania młodych osób, często bardzo niewłaściwe i krzywdzące. Przedstawia różne momenty dnia codziennego, przepełnione nienawiścią i agresją, ale pokazuje też, jak w takich sytuacjach reagować. Materiał powstał w ramach realizacji projektu „Kochaj – nie krzywdź” MOPR-u, a przygotowali go specjaliści z Gdańskiego Stowarzyszenia „Jaś i Małgosia”.

– Chodzi o to, żeby dostrzegać, że to jest coś, z czym chcielibyśmy, żeby młodzież nie musiała się mierzyć. Kiedy weszliśmy w tryb zdalny, dzieci komunikowały się ze swoimi koleżankami i kolegami za pośrednictwem komunikatorów internetowych. Mogło to spowodować nasilenie się niepożądanych zjawisk – wyjaśnia Sylwia Ressel z Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Gdańsku. 

REALIZACJA FILMU

Materiał ma pokazać młodzieży, jak bardzo raniące i trudne, zwłaszcza w otaczającej nas rzeczywistości, mogą być słowa oraz do jak tragicznych konsekwencji mogą doprowadzić. By treść była jeszcze bardziej autentyczna, w role wcieliły się dzieci.

– Film przedstawia scenki z życia młodzieży w trakcie izolacji. Pokazuje, jakie problematyczne zjawiska mogą mieć miejsce w tym czasie. Mówi też o tym, jak należy się zachowywać, o tym, by być pełnym empatii i przeciwdziałać hejtowi. Wiemy, że taka sytuacja niestety nie sprzyja prawidłowemu zachowaniu młodych ludzi. Potęguje samotność, odosobnienie, czasem nawet symptomy depresji – tłumaczy Katarzyna Rogalska prezes Gdańskiego Stowarzyszenia „Jaś i Małgosia „.

– Mamy nadzieję, że ze względu na to, że aktorami nie są osoby dorosłe, film będzie łatwiej przyswajalny przez grupę odbiorców, którą oczywiście są dzieci i młodzież – dodaje Sylwia Ressel. 

Materiał został rozesłany do szkół i dostępny jest na platformie edukacyjnej. Projekt „Kochaj – nie krzywdź” dofinansowano ze środków Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej w Warszawie w ramach Programu Osłonowego „Wspieranie Jednostek Samorządu Terytorialnego w Tworzeniu Systemu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie”. Dofinansowanie wyniosło 90 000 złotych, a całkowita wartość projektu – 129 100 złotych.

 

Marta Włodarczyk/aKa

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj