Ponad 2,5 roku Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku realizowało projekt wspólnie z Muzeum Światowego Oceanu oraz Bałtyckim Federalnym Uniwersytetem im. Immanuela Kanta w Kaliningradzie. Głównym celem polsko-rosyjskiego przedsięwzięcia były remonty i organizacja nowych wystaw na dwóch statkach: gdańskim rudowęglowcu „Sołdek” oraz statku „Vityaz”, który jest w posiadaniu Muzeum Światowego Oceanu.
Projekt „2 statki – wspólne morze. Sołdek i Vityaz: dziedzictwo morskie Polski i Rosji” był współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020. Porozumienie w tej sprawie podpisano w Gdańsku w październiku 2019 roku. Narodowe Muzeum Morskie otrzymało w ramach tego przedsięwzięcia ponad 780 tysięcy euro.
– Dziś niestety żyjemy w bardzo trudnych czasach, po pierwsze to pandemia, a po drugie to bardzo napięte stosunki między Rosją a innymi krajami Europy. Mimo tego wszystkiego między muzeami trwają dobre i przyjacielskie relacje i nawet rozwijają się. Te działania są skierowane na rzecz zachowania naszego wspólnego dziedzictwa kulturowego – powiedziała podczas zdalnego połączenia na konferencji dyrektor Muzeum Oceanu Światowego w Kaliningradzie Svetlana Sivkova.
Wyjaśniła, że obecnie statek-muzeum „Vityaz” ma „nieoceniony wkład w badania oceanu światowego i jest jednym z najważniejszych statków, które zajmują się tego typu badaniami”.
„ZAKOCHAJ SIĘ W SOŁDKU NA WIOSNĘ”
Zastępca dyrektora ds. merytorycznych Narodowego Muzeum Morskiego Marcin Westphal poinformował, że to nie koniec działań. Wystartowała bowiem specjalna kampania promocyjna „Zakochaj się w Sołdku na wiosnę”.
– Jest ona skierowana nie tylko do mieszkańców Pomorza, ale również do turystów z całej Polski – poinformował. – Nasze spoty reklamowe emitowane są na dworcu PKP Warszawa-Centralna, a w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście pojawiły się plakaty promocyjne. „Sołdkowe” banery widoczne są również w najpopularniejszych regionalnych portalach internetowych. A na muzealnym profilu Instagram oraz Facebook organizujemy konkursy, w których do wygrania są gadżety związane z „Sołdkiem” – powiedział Westphal.
PIERWSZY POLSKI STATEK PEŁNOMORSKI PO IIWŚ
Rudowęglowiec „Sołdek” był pierwszym oddanym do eksploatacji po II wojnie światowej polskim statkiem pełnomorskim. Jednostka została zaprojektowana przez zespół polskich konstruktorów pod kierunkiem Henryka Giełdzika i zbudowana w Stoczni Gdańskiej. Stępkę pod statek położono 3 kwietnia, a jednostkę zwodowano 6 listopada 1948 roku.
Decyzją ówczesnych władz jednostce nadano nazwisko przodującego stoczniowca – trasera Stanisława Sołdka. Matką chrzestną została jego żona Helena. Uroczyste podniesienie bandery miało miejsce 25 października 1949 roku w Szczecinie.
Obecnie ten statek–muzeum to popularny obiekt wśród turystów. W miesiącach letnich jednostkę odwiedza średnio 50 tysięcy osób. Od początku funkcjonowania statku-muzeum, a więc od 1985 roku, na „Sołdka” weszło ponad milion turystów.
Więcej usłyszysz w materiale Anny Rębas:oprac. tm