Gdańska oświatowa „Solidarność” apeluje do ministra edukacji. Chodzi o ocenianie uczniów z Ukrainy

Wojciech Książek i Przemysław Czarnek (fot. solidarnosc.gda.pl/flickr.com)

Prezydium Międzyregionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” w Gdańsku zwróciło się do ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka o dokonanie zmian w zakresie oceniania, klasyfikowania i przeprowadzania egzaminów dla dzieci i młodzieży – uchodźców wojennych z Ukrainy. W polskich szkołach jest już ponad 90 tysięcy dzieci, które musiały opuścić swój kraj z lęku przed okropnościami wojny. Związkowcy apelują tez o podwyżki dla nauczycieli.

Prezydium Międzyregionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” w Gdańsku wnioskuje m.in. o: zwolnienie (za zgodą rodzica/opiekuna) z egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2021/2022 uczniów – uchodźców wojennych z Ukrainy, złagodzenie w maksymalnym stopniu oceniania tych uczniów w szkołach podstawowych, odejście od skali stopniowej, możliwość klasyfikowania i promowania uczniów w oparciu o uczestnictwo w zajęciach szkolnych, dokonanie zapisu na świadectwie szkolnym, w jakim czasie dziecko przebywało w szkole (co pozwoli na to, by w przypadku zmiany szkoły lub jej zakończenia, właściwie zaplanować dalszy proces kształcenia dziecka w kolejnej placówce) czy przyjmowanie dziecka do szkoły zgodnie z rocznikiem (przepisy obecnie obowiązujące pozwalają na przyjęcie dziecka do szkoły zgodnie z ukończoną klasą).

– Prezydium sekcji pozytywnie ocenia działania MEiN zabezpieczające od strony prawnej powstawanie oddziałów przygotowawczych. Pozwolą one na przygotowanie uczniów z Ukrainy od strony minimum językowego oraz umożliwią kontynuowanie nauki w polskiej szkole. Wymaga to odpowiedniego wsparcia finansowego szkół i organów prowadzących na tworzenie takich dodatkowych oddziałów – czytamy w liście.

WAŻNE TEŻ PODWYŻKI

Sekcja oświaty „za ważne uznaje także odpowiednie zmotywowanie finansowe nauczycieli, którzy realizują zwiększone zadania”. – Przedstawiony 22 marca poselski projekt wzrostu o 4,4 proc. średnich wynagrodzeń od maja do grudnia 2022 r. nie pełni tej roli i przy tak wysokiej inflacji oraz znacząco zwiększonej pracy nie satysfakcjonuje nauczycieli i związkowców – zauważono.

– Ważne jest to, żeby odpowiednio zmotywować finansowo, bo nauczyciele czekają na wzrost wynagrodzeń. Chociaż sytuacja jest, wiadomo, bardzo trudna, ale jednak w innych firmach te podwyżki inflacyjne następują i tego oczekujemy – argumentuje w rozmowie z Radiem Gdańsk Wojciech Książek, przewodniczący Sekcji Gdańskiej.

Jak zauważa dyrektor Szkoły Podstawowej nr 9 w Sopocie Małgorzata Gładysiewicz, nauczyciele sami muszą dostosować program nauczania do możliwości językowych uczniów z Ukrainy. – Najtrudniejsze zadanie zawsze stoi przed nauczycielami tam, gdzie jest wymagany język polski. W tej chwili wszyscy stanęli przed tym samym zadaniem, że powinni umieć uczyć polskiego jako obcego. Muszą przygotowywać zupełnie inną formę zadań, nie można przedstawiać pełnej treści, trzeba ją też zmodyfikować, żeby była zrozumiała – wylicza.

Edyta Stracewska/mrud

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj