PKP wraz z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju testuje nowy system zarządzania oświetleniem, który „wyczuwa” pasażerów, stojących na peronach. Został on zamontowany na dwóch stacjach: Gdyni Orłowie i przystanku Cieplewo.
Projekt zakłada zwiększenie efektywności energetycznej poprzez redukcję natężenia oświetlenia obiektów kolejowych adekwatną do pory dnia, przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa podróżnych.
– System wykorzystuje informacje o kursowaniu pociągów z rozkładu jazdy i uwzględnia ewentualne zmiany w przejazdach. Dzięki czujnikom ruchu „wyczuwa” podróżnych na peronach – wyjaśnia przedstawicielka PKP PLK Magdalena Janus.
Zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych i mniejsze zużycie energii oraz ograniczenie emisji CO2 – takie efekty ma przynieść testowany w Gdyni i Cieplewie system zarządzania oświetlaniem obiektów kolejowych. Wspólny projekt @PKP_PLK_SA i @NCBR_pl
👉https://t.co/xdW1dlrEbQ pic.twitter.com/OIWZhD75sZ— PKP PLK SA (@PKP_PLK_SA) May 25, 2022
Testowane urządzenia zostały zamontowane na stacji Gdynia Orłowo oraz na przystanku Cieplewo, który znajduje się na trasie między Warszawą a Gdańskiem. Czujniki ruchu umieszczono w Gdyni na słupach oświetleniowych i pod wiatą, a w Cieplewie na słupach oświetleniowych i pod zadaszeniem schodów. Testowane rozwiązanie ma zapewnić zmniejszenie zużycia energii elektrycznej, co przełoży się również na ograniczenie kosztów.
SYSTEM POMOŻE REAGOWAĆ NA AWARIE
Oprócz redukcji natężenia oświetlenia, system będzie umożliwiał dodatkowo pozyskanie informacji diagnostycznych o poszczególnych urządzeniach, co pozwoli na szybszą reakcję w przypadku awarii.
– System ma obejmować montowane na sieci kolejowej oświetlenie LED, które w porównaniu do stosowanych wcześniej opraw rtęciowych lub sodowych pozwala na znaczną redukcję emisji CO2 – przekazała Janus. Dodała, że te działania wpisują się w ideę Europejskiego Zielonego Ładu.
Zakończenie testów zaplanowano pod koniec br. Po analizie rezultatów zostaną podjęte decyzje dotyczące wdrożenia rozwiązania na sieci kolejowej.
PAP/ua