Nagrody „Statek Roku” i „Żagiel Radia Gdańsk” przyznane! Poznaliśmy tegorocznych laureatów

(fot. Radio Gdańsk/Roman Jocher)

Podczas uroczystej gali II Forum Morskiego wręczyliśmy nagrody w kategorii „Statek Roku” oraz „Żagiel Radia Gdańsk”. Jeśli chodzi o tę pierwszą kategorię, to w tym roku było trochę nietypowo, ponieważ nagrodę przyznaliśmy jednocześnie aż dwóm statkom – Coey Viking i Cooper Viking – nagrodzenie jednego i pominięcie drugiego było po prostu niemożliwe. W drugiej kategorii tegorocznym laureatem został Jacek Sadaj, prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia.

NIE STATEK, ALE STATKI ROKU

Dwa statki – Coey Viking i Cooper Viking (wyprodukowane przez Remontowa Shipbuilding) – otrzymały tytuł „Statek Roku”. Nagrodę z rąk prezesa Radia Gdańsk dr. Adama Chmieleckiego odebrał dyrektor ds. komunikacji Grzegorz Landowski.

A dlaczego aż dwa statki zostały nagrodzone? Powód jest prosty: Coey Viking i Cooper Viking to jednostki bliźniacze. Ponieważ są one praktycznie identyczne i zostały wyprodukowane w niewielkim odstępie czasu, nagrodzenie jednego przy jednoczesnym pominięciu drugiego po prostu nie miałoby sensu. Dlatego mamy jedną nagrodę, ale dwóch laureatów.

Uhonorowane statki to wielozadaniowe jednostki do obsługi morskiego przemysłu energetycznego. Są produktem spółek polskiej grupy Remontowa Holding oraz przykładem najbardziej zaawansowanych technicznie, pomocniczych statków offshore na świecie. Zbudowała je Remontowa Shipbuilding z udziałem Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. Zostały przekazane norweskiemu armatorowi Borealis Maritime, odpowiednio w styczniu i kwietniu 2021 roku. Eksploatowane pod zarządem technicznym firmy Viking Supply Ships, pracują w norweskim sektorze Morza Północnego.

Coey Viking i Cooper Viking spełniają najwyższe normy w zakresie ochrony środowiska. Wyposażono je w hybrydowy system napędowy, składający się z dwóch elektrycznych pędników azymutalnych, zasilanych przez cztery silniki wykorzystujące skroplony gaz ziemny jako paliwo główne. Napęd wspomagany jest przez system baterii elektrycznych, co dodatkowo obniża zużycie paliwa i emisje CO2 do atmosfery, a postój w porcie pozwala dopasować do ograniczeń w zakresie norm hałasu. Pędniki azymutalne ze śrubami przeciwbieżnymi zapewniają wysoką efektywność energetyczną oraz precyzyjne manewrowanie w warunkach silnego zalodzenia w rejonach arktycznych.

System dynamicznego pozycjonowania, o wyśrubowanych parametrach pogodowych, zapewnia utrzymanie pozycji statku przy wietrze o prędkości przekraczającej 35 węzłów i wysokości fali, dochodzącej do 4 metrów. Komputerowy system zdalnego pozycjonowania opiera się na dwóch pędnikach azymutalnych oraz trzech sterach strumieniowych, z czego jeden jest w wersji opuszczanej z kadłuba.

Na statkach zainstalowano system do zwalczania pożarów obiektów na morzu, jak również rozlewów olejowych. Do gaszenia ognia służą dwa potężne hydromonitory o zasięgu do 180 metrów. Statki wyposażono także w elektroniczny system do identyfikacji rozlewów olejowych.

Zobacz film uzasadniający przyznanie nagrody „Statek Roku” dla jednostek Coey Viking i Cooper Viking:

Odtwórz wideo

ŻAGIEL RADIA GDAŃSK DLA PREZESA GDYŃSKIEGO PORTU

Jacek Sadaj, prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia otrzymał statuetkę i tytuł „Żagiel Radia Gdańsk”. W jego imieniu nagrodę z rąk prezesa Radia Gdańsk dr. Adama Chmieleckiego odebrał Aleksander Wicka, szef działu marketingu portu.

– Jest mi niezmiernie miło, że w roku jubileuszowym Portu Gdynia zostaliśmy wyróżnieni nagrodą „Żagla Radia Gdańsk”. W imieniu całego zarządu Morskiego Portu Gdynia serdecznie dziękuję kontrahentom i pracownikom portu za wkład we wspólnie osiągnięte sukcesy. Sto lat historii portu pokazuje, że za każdym ogromnym projektem stoją ludzie i ich pasje. Otrzymane wyróżnienie jest dla nas motywacją, aby kontynuować nasze starania w rozbudowę gdyńskiego portu. Aby zapewnić potencjał do jego rozwoju w kolejnych dziesięcioleciach – powiedział w odtworzonym materiale wideo prezes Sadaj.

Jacek Sadaj to doświadczony menadżer, absolwent Politechniki Gdańskiej oraz studiów Master of Business Administration (MBA) w Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menadżerów, realizowanych we współpracy z Uniwersytetem Gdańskim, walidowanych przez Porto Business School. W 2006 roku rozpoczął karierę zawodową w P. W. Centrostal Montaż Sp. o.o., następnie zdobywał doświadczenie w korporacjach międzynarodowych: Air Liquide Polska Sp. z o.o., Promeco S.A., OMAX Poland Sp. z o.o. a także w Energomontaż – Północ Gdynia SA. Od 2018 roku związany był z Grupą Energa. W spółce Energa Logistyka Sp. z o.o. pełnił obowiązki pełnomocnika zarządu ds. optymalizacji procesów sprzedażowych i logistycznych oraz wiceprezesa zarządu.

Z branżą morską jest związany od 2020 roku, kiedy to został powołany na stanowisko wiceprezesa zarządu/dyrektora ds. infrastruktury i zarządzania majątkiem w zarządzie Morskiego Portu Gdynia S.A. W wyniku przeprowadzonego postępowania kwalifikacyjnego, decyzją rady nadzorczej zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., z dniem 29 czerwca 2021 roku powołany został na stanowisko prezesa zarządu i jednocześnie dyrektora naczelnego w zarządzie VIII kadencji spółki.

Port Gdynia jest nowoczesnym portem morskim na południowym Bałtyku. To węzeł europejskiej sieci bazowej TEN-T i punkt wejścia Korytarza Bałtyk-Adriatyk, którego przedłużeniem jest łącząca Gdynię ze Szwecją Autostrada Morska Gdynia-Karlskrona. Port Gdynia jest też uznaną marką wewnątrzeuropejskiego centrum logistycznego. Z nowoczesnej infrastruktury i terminali gdyńskiego portu korzystają najwięksi światowi i europejscy operatorzy żeglugowi. Stały wzrost przeładunków i dobre prognozy na kolejne lata stanowią mocny argument za rozwijaniem portu gdyńskiego. Całkowita wartość inwestycji infrastrukturalnych w obrębie Portu Gdynia to ponad cztery miliardy złotych.

Port Gdynia to uznana marka w systemach transportowo-logistycznych na całym świecie, ceniony jest za jakość serwisu i uniwersalizm dziesięciu terminali. Uniwersalność portu przyczyniła się do zachowania płynności przeładunków, nawet w czasie pandemii. Ogólna liczba przeładunków w Porcie Gdynia w 2021 roku wzrosła o 8,2 proc., do 26 693 tys. ton. Przeładunki kontenerów wyniosły rekordowe 985 919 TEU, co stanowi wzrost o 8,9 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Największe wzrosty Port odnotował w kategorii ładunków drobnicowych – wzrost o 14,9 proc. do 16 207 tys. ton – oraz ropy i przetworów naftowych – aż o 42 proc. więcej, łącznie 2 516 tys. ton. Do Gdyni w 2021 roku zawinęło 4240 statków handlowych, co oznacza wzrost o 14,7 proc. 19 spośród tych statków stanowiły kontenerowce powyżej 300 metrów długości.

Warto podkreślić, że 2022 rok jest szczególnie ważny dla gospodarki morskiej w Polsce, gdyż obchodzimy jubileusz Portu Gdynia. 100 lat od powstania portu nieustannie trwają prace inwestycyjne. Obecnie realizowane ogromne przedsięwzięcia podejmowane są z myślą o następnych pokoleniach.

Zobacz film uzasadniający przyznanie nagrody dla Jacka Sadaja, prezesa zarządu Morskiego Portu Gdynia:

Odtwórz wideo

Tomasz Klinger/Rafał Korbut

Komentarze


Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj