Pół miliona złotych na gadżety promujące Gdańsk. Radny: od tego mieszkańcom nie żyje się lepiej

(fot. mat. pras.)

Ponad 530 tysięcy złotych z niedawno rozstrzygniętego zamówienia publicznego miasto Gdańsk wyda w tym roku na notatniki, torby i gadżety promocyjne. Tak duża kwota budzi sprzeciw miejskich radnych Prawa i Sprawiedliwości, którzy uważają, że pieniądze powinny zostać spożytkowane w inny sposób.

– Wiemy, że rozstrzygnięto zamówienie publiczne na artykuły promocyjne dla miasta Gdańska. Opiewa ono na łączną kwotę ponad 530 tysięcy złotych. To są gadżety promocyjne, notesy, torebki, które w 2022 roku miasto Gdańsk zamówiło od trzech różnych kontrahentów. My, jako radni miasta Gdańska z klubu Prawa i Sprawiedliwości, zadajemy pytania, dlaczego prezydent Gdańska, która mówi tak wiele o trudnym budżecie, wielu wydatkach, lekką ręką wydaje setki tysięcy złotych na drobnostki. Są to długopisy, kubeczki, breloki. To naprawdę nie są rzeczy, dzięki którym mieszkańcom miasta będzie żyło się lepiej – wskazuje radny PiS Przemysław Majewski

TRUDNY BUDŻET?

Zdaniem Majewskiego pieniądze powinny zostać przeznaczone chociażby na lokale komunalne, remonty dróg, chodników czy na utrzymanie zieleni.

– Jeśli miasto Gdańsk mówi o 200 lokalach w ciągu roku, które ma zamiar w ramach gdańskich nieruchomości wyremontować, to my oczekujemy zwiększenia tej liczby. Liczymy na to, że remonty będą wykonywane lepiej, rozsądniej. Jeśli widzimy, że są problemy z utrzymaniem zieleni, z wycinką drzew, to chcielibyśmy, żeby te środki zasiliły np. budżet Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni i żeby były dobrze wydatkowane. Jeśli władze Gdańska z jednej strony mówią o tym, że jest trudny budżet, brakuje pieniędzy dosłownie na wszystko, a z drugiej nie brakuje na promocyjne drobnostki, to widzimy tutaj potężną hipokryzję. Możemy się zastanowić, komu to będzie rozdawane. Członkom rodzin urzędników? Jeśli tak, to raczej wolelibyśmy, żeby zastanowić się nad zmianą wynagrodzeń, nad podwyżkami dla urzędników, a nie nad dawaniem długopisów – wyjaśnia radny.

ODPOWIEDŹ MIASTA

Jak informuje Marta Formella z Urzędu Miejskiego w Gdańsku, zamówień gadżetów promocyjnych dokonuje biuro prezydenta. Materiały i akcesoria promocyjne przeznaczone są przede wszystkim do dyspozycji mieszkańców Gdańska, którzy inicjując oddolne działania społeczne i kulturalne, stają się ambasadorami miasta. Gadżety wykorzystywane są też na potrzeby działań reprezentacyjnych miasta realizowanych bezpośrednio przez prezydenta oraz magistrat.

– Tak jak każda duża instytucja – czy prywatna, czy państwowa, w tym spółki Skarbu Państwa – także miasto Gdańsk ma budżet na promocję i zakup materiałów promocyjnych. Wszystkie materiały miasta Gdańska są opatrzone logotypem. Przy produkcji gadżetów, tam, gdzie jest to możliwe, miasto stara się wybierać materiały ekologiczne, jak np. długopisy ze słomy pszenicznej czy notesy z papieru pochodzącego z recyclingu. Kwota może budzić zainteresowanie, bo na trzy duże zadania został zorganizowany jeden przetarg. Obejmował on dostawę gadżetów promocyjnych, dostawę notatników/notesów i dostawę toreb papierowych. Zadania te są finansowane ze środków biura prezydenta – wylicza Formella.

WYDAWANIE MATERIAŁÓW PROMOCYJNYCH

Przedstawicielka gdańskiego magistratu dodaje, że do biura prezydenta można się zgłaszać z wnioskiem o wydanie materiałów promocyjnych. Mogą ubiegać się o nie: organizacje non-profit, organizacje pozarządowe, organizacje pożytku publicznego, placówki naukowo-oświatowe, jednostki samorządowe i instytucje państwowe prowadzące działalność na terenie miasta Gdańska, a także osoby fizyczne. Nie wydaje się materiałów na użytek prywatny lub kolekcjonerski.

Materiały promocyjne wydawane są wyłącznie organizatorom projektów mających szczególne znaczenie dla promocji miasta Gdańska, których odbiorcami są również osoby spoza miasta.

LISTA GADŻETÓW:

Koszulka T-SHIRT – 6 000 sztuk
LEW PLUSZOWY Z CHUSTĄ – 4 000 sztuk
DŁUGOPIS EKOLOGICZNY ze słomy pszenicznej – 20 000 sztuk
SMYCZ REKLAMOWA – 25 000 sztuk
PRZYWIESZKA DO KLUCZY – 10 000 sztuk
PIÓRNIK/KOSMETYCZKA – 8 000 sztuk
PENDRIVE – 500 sztuk
POWERBANK — 300 sztuk
APTECZKA Z WYPOSAŻENIEM – 250 sztuk
TORBA Z NADRUKIEM – 2 000 sztuk
KUBEK PORCELANOWY – 2 000 sztuk
BLOK KONFERENCYJNY (notatnik A4) 50 kartek z klejoną od góry okładką i podkładem usztywniającym – 15 000 sztuk
NOTES A5 100 kartek z okładką klejoną po dłuższym boku i podkładem usztywniającym – 15 000 sztuk
TORBA REKLAMOWA PAPIEROWA – 20 000 sztuk

Marta Włodarczyk/aKa

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj