Czeski przewoźnik RegioJet, po roku oczekiwania, otrzymał zgodę z Urzędu Transportu kolejowego na uruchomienie połączenia między Pragą a Gdynią Główną. Firma starała się o uruchomienie komercyjnych połączeń pasażerskich na pięciu polskich liniach, z czego dwa miały dotyczyć przejazdów z Gdyni.
UTK nie wyraził zgody na to, by czeskie koleje konkurowały z Polskimi Kolejami Państwowymi na trasie z Trójmiasta do Krakowa. Swoją decyzję urząd uzasadniał przeprowadzoną analizą ekonomiczną, która wskazała, że uruchomienie takiego połączenia mogłoby niekorzystnie wpłynąć na przewoźników, którzy finansowani są z budżetu państwa. W skrócie: konkurencja mogłaby sprawić, że Polacy przestaliby chcieć korzystać z PKP.
TERMIN URUCHOMIENIA ZALEŻY OD PRZEWOŹNIKA
Ostatnie wnioski dotyczyły pięciu tras. Prezes UTK przyznał przewoźnikowi otwarty dostęp na trasie Kraków – Warszawa i Przemyśl – Medyka Mościska oraz ograniczony dostęp na trasie Praga – Gdynia. Po decyzji o przyznaniu dostępu, przewoźnik powinien złożyć do zarządcy infrastruktury wniosek o przydzielenie zdolności przepustowej na trasie objętej decyzją. Faktyczny termin uruchomienia połączenia zależny jest jednak od samego przewoźnika.
Przyczyną odmowy otwartego dostępu na trasie Kraków – Gdynia był wynik badania równowagi ekonomicznej, przeprowadzonej na podstawie wniosku podmiotów uprawnionych. Wydanie decyzji przyznającej otwarty dostęp mogłoby niekorzystnie wpłynąć na rentowność połączeń finansowanych ze środków publicznych.
KIEDY POJEDZIEMY POCIĄGIEM DO PRAGI?
Trasę pociągu z Pragi do Gdyni zaplanowano przez Pardubice, Usti nad Orlicą, Lichkov, Kłodzko, Wrocław, Leszno, Poznań i Bydgoszcz. Czas przejazdu pociągu będzie wynosił około 9,5 godziny. Przewoźnik planował uruchomić połączeniu już w grudniu 2022 roku.
Jakub Stybor/ua