Uroczysty chrzest nowego promu Stena Line. Gigant wyrusza w pierwszy rejs do Karlskrony

(Fot. Radio Gdańsk/Anna Rębas)

Stena Estelle – takie imię otrzymał nowy, zbudowany w Chinach prom przeznaczony do obsługi linii promowej Gdynia-Karlskrona. To największy statek Stena Line Polska na Morzu Bałtyckim. W niedzielę wyruszy w swój pierwszy rejs.

W sobotę odbyła się ceremonia nadania nazwy jednostce. Matką chrzestną statku została wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała, z którą rozmawiała Anna Rębas. Jak przyznała wiceprezydent, formuła nadania imienia jest zawsze stała. Trzeba się jej nauczyć na pamięć. – Pływaj po Bałtyku, łącząc Gdynię z Karlskroną, Polskę ze Szwecją. Bądź radością dla załogi i pasażerów w każdym rejsie. Przynoś chwałę tym, którzy cię zbudowali! Nadaję ci nazwę Stena Estelle – powiedziała.

NAJWIĘKSZE E-FLEXERY

Stena Estelle i bliźniaczy statek Stena Ebba to największe E-Flexery, jakie kiedykolwiek zbudowano. Stena Estelle została nazwana na cześć szwedzkiej księżniczki i może pochwalić się nowoczesnym designem, 263 kabinami oraz wyjątkowo dużą powierzchnią.

Podczas rejsu pasażerowie mogą delektować się posiłkiem w restauracji, drinkami w barze oraz panoramicznym widokiem na morze. Dla dzieci jest plac zabaw Happy World i pokój filmowy. Hygge Recline Lounge to spokojne miejsce na relaks podczas podróży.

STENA LINE NA NOWYM TERMINALU

Nowy Publiczny Terminal Promowy w Gdyni oznacza rozpoczęcie nowego etapu dla Stena Line. – Przeniesienie operacji na nowy terminal daje miejsce dla kolejnych nowych statków – powiedział dyrektor zarządzający Stena Line Polska, Marek Kiersnowski.

Miejsce nowego terminala sprzyja rozwojowi sektora frachtowego, a także wdrożeniu w przyszłości rozwiązań intermodalnych w relacjach promowo-kolejowych.

– To pozwoli na umocnienie gdyńskiego portu transportowego, a co za tym idzie – spowoduje rozwój biznesów naszych klientów oraz także wzrost wymiany handlowej pomiędzy Polską a Skandynawią – dodał Marek Kiersnowski.

W rozmowie z Anną Rębas opowiedział także o możliwościach, jakie stwarza nowy terminal przy wprowadzeniu nowoczesnych usprawnień operacji portowych, jakimi są na przykład bramy inteligentne Smart Gate, automatyzujące odbiór i zdawanie naczep.

– Bardzo istotny dla Stena Line jest także problem zrównoważonego transportu. Na Publicznym Terminalu Promowym będzie można wprowadzić rozwiązania ekologiczne w ramach tzw. „zielonego portu”, czyli zasilania jednostek z lądu podczas postoju. Obniży to emisję spalin – dodaje dyrektor Kiersnowski.

PIERWSZY REJS

Podczas pierwszego rejsu Stena Estelle za sterem będzie stał kapitan Wojciech Jurgas, który osobiście witał w sobotę gości na pokładzie. To kapitan z ponad 30-letnim doświadczeniem. – Trema? Nie po tylu latach. Jednak czujność i uważność zawsze – mówił.

(Fot. Radio Gdańsk/Anna Rębas)

„REKORDOWE WPŁYWY I ROZWÓJ”

Wśród zaproszonych gości był także minister Marcin Horała, sekretarz w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnych.

– W roku 100-lecia miasta i portu, w roku tak ważnych historycznych jubileuszy, możemy cieszyć się nowym terminalem w gdyńskim porcie, nową obrotnicą i inwestycjami drogowymi, jak chociażby rozpoczętą długo oczekiwaną Drogą Czerwoną. Wszystkie te inwestycje oznaczają rekordowe przeładunki, rekordowe wpływy oraz rozwój tego portu i Gdyni. To organizmy ze sobą połączone. Nowy prom komercyjnego przewoźnika to nie koniec planów Stena Line w Polsce. W grudniu ma się pojawić kolejny prom, a to oznacza ponowny wzrost i wpływy do portu – powiedział.

W uroczystości na nowym terminalu promowym wzięli udział przedstawiciele władz samorządowych i państwowych, w tym Prezes Zarządu Portu Gdynia Jacek Sadaj i prezes PLO Dorota Arciszewska Mielewczyk. Na pokład weszło niespełna 300 współpracowników Stena Line. Głównie to przedstawiciele firm z sektora żeglugi, spedycji i logistyki.

Ze strony Stena Line obecni byli między inni: Dan Sten Olsson – prezes grupy Stena AB oraz właściciel Stena Line, Niclas Mårtensson – dyrektor zarządzający koncernu Stena Line oraz Marek Kiersnowski – dyrektor Stena Line Polska Sp. z o.o. oraz dyrektor linii Gdynia-Karlskrona.

Pierwszy rejs do Karlskrony rozpocznie się w niedzielę, 4 września, o godz. 21:00. W planach jest też wprowadzenie na tej linii kolejnego E-Flexera. Jak zapowiedzieli dyrektorzy Stena Line, bliźniacza jednostka „Stena Ebba” będzie dostępna jeszcze w tym roku.

W porcie w Karlskronie pasażerowie piesi są przewożeni na statek Stena Estelle oraz Stena Nordica autobusem, po odprawie. W przypadku pozostałych statków przejście odbywa się przez rękaw pasażerski. W Gdyni wejście pasażerów na Stena Estelle, jak i inne statki również odbywa się rękawem pasażerskim.

Anna Rębas/jk

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj