Największy terminal kontenerowy na Bałtyku za kilka lat stanie się jednym z największych w Europie. W Baltic Hub (dawnym DCT) na terenie Portu Gdańsk uroczyście zainaugurowane zostały prace przy budowie kolejnego głębokowodnego nabrzeża.
Jak powiedział Charles Baker, dyrektor zarządzający Baltic Hub, nowy terminal T3 „będzie miał powierzchnię 36 hektarów – zabranych morzu w sposób tak przyjazny środowisku, jak to tylko możliwe”.
– Zbudujemy 717 metrów nabrzeża, tak by największe na świecie kontenerowce mogły tu zawijać od połowy 2024 roku – deklarował.
KLUCZOWA INWESTYCJA
Jak zauważył wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, jest „to kluczowa inwestycja pod kątem rozwoju gospodarki Polski”.
– Kontenery to crème de la crème transportu morskiego. Wszystkie nasze działania mają na celu wsparcie tej inwestycji – dodał.
TO NIE KONIEC INWESTYCJI
Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk podkreślił, że „to nie koniec ważnych inwestycji w najbliższych latach”.
– Budowa stanowiska W na terminalu Naftoport i nowego terminalu regazyfikacji LNG – to projekty, które mają zagwarantować Gdańskowi wejście do TOP 10 portów w Europie – podkreślił.
JEDEN Z NAJWIĘKSZYCH TERMINALI KONTENEROWYCH W EUROPIE
Po zakończeniu budowy T3 DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi nowej generacji statków kontenerowych przypływających na Morze Bałtyckie, zmniejszającym odległości żeglugowe dla statków dowozowych i zapewniającym polskim i regionalnym spedytorom więcej połączeń na całym świecie w ramach efektywnych serwisów – informuje Baltic Hub.
W ramach inwestycji zostanie zakupionych 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 suwnic półautomatycznych.
OTWARCIE T3
Otwarcie T3 dla działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 roku, a pełne zakończenie realizowanego przez Budimex projektu na drugi kwartał 2025 roku.
W pierwszej fazie nowy terminal zwiększy zdolność przeładunkową DCT Gdańsk o 1,7 mln TEU do poziomu 4,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) rocznie.
DCT GDAŃSK
DCT Gdańsk został uruchomiony w 2007 roku i posiada zdolność przeładunkową do 3 milionów TEU rocznie.
Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, umożliwiając obsługę 4 statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata.
W 2021 roku DCT Gdańsk przeładował ponad 2,09 mln TEU. W dniu 8 kwietnia 2021 roku osiągnął 15 mln TEU, co stanowi całkowitą przepustowość obsługiwaną od początku istnienia terminalu.
Posłuchaj materiału naszego reportera:
Sebastian Kwiatkowski/aKa