Załoga Radia Gdańsk przepłynęła przez Przekop na Mierzei Wiślanej w rocznicę otwarcia kanału

(Fot. Radio Gdańsk/Anna Rębas)

W niedzielę 17 września mija dokładnie rok od oficjalnego otwarcia kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Z tej okazji załoga Radia Gdańsk udała się w rejs przez Przekop.

AKTUALIZACJA, GODZ. 18:30

(fot. Radio Gdańsk/Anna Rębas)

Nasza załoga żeglarzy Radia Gdańsk opuściła śluzę i wraca na Zatokę Gdańską od strony Zalewu. Tym samym plan został wykonany.

Zobacz przepłynięcie przez śluzę:

Anna Rębas podsumowała zebrane dziś informacje dotyczące Przekopu Mierzei Wiślanej.

Posłuchaj relacji:

AKTUALIZACJA, GODZ. 16:30

Rocznicowy rejs wciąż trwa, a nasi żeglarze są już po drugiej stronie śluzy portu Nowy Świat.

Zobacz otwarcie śluzy:

Przeprawę jednostek obserwowało z falochronu kilkaset osób.

Posłuchaj relacji:

AKTUALIZACJA, GODZ. 15:30

Załoga Radia Gdańsk jest już w śluzie. Rocznicowy rejs przez nową drogę wodną przebiega bez przeszkód. Nasza ekipa wpłynęła kilka minut po godz. 14:00. Przed nią na prześluzowanie czeka kilkanaście jachtów.

Zobacz wpłynięcie załogi do śluzy:

AKTUALIZACJA, GODZ. 12:00

Jak informuje Anna Rębas, przed naszą radiową załogą jeszcze 25 mil morskich rejsu. Dopisuje świetna pogoda.

Posłuchaj relacji:

Radiowa załoga na pokładzie (fot. Radio Gdańsk)

WCZEŚNIEJ INFORMOWALIŚMY:

Wyruszyliśmy z Pucka parę minut po godzinie 5:00. Po trzech godzinach dopłynęliśmy do Gdyni. Przed nami jeszcze 28 mil morskich rejsu. Wiatr południowo-wschodni. Piękna pogoda, aby dokładnie w pierwszą rocznicę otwarcia Przekopu Mierzei Wiślanej przejść tą drogą wodną.

Na pokładzie znajdują się radiowi żeglarze: nasza reporterka Anna Rębas i Michał Stróżyk. Za sterem stanął kapitan Dariusz Babacz. Płynie też z nami dawny skipper jachtu Polskiej Fundacji Narodowej Jarosław Kaczorowski, zwycięzca wielu prestiżowych regat The Race i Transat, laureat Rejsu Roku i Srebrnego Sekstantu. Przed nami kilka godzin rejsu. Śluzowanie zaplanowaliśmy na godzinę 14:00.

Za sterem kapitan Dariusz Babacz (fot. Radio Gdańsk/Anna Rębas)

Zatoka Gdańska umiarkowanie zafalowania, dmucha lekka dwójka w skali Bouforta.

ROK OD OTWARCIA PRZEKOPU

17 września minął rok od oficjalnego otwarcia Przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Skorzystało z niego do tej pory 1800 jednostek. Głównie są to jednostki rekreacyjne – żeglarze, rybacy, jednostki prywatne i służbowe. Sierpień był rekordowy. Przez miesiąc przepłynęło niemal 300 jednostek. Docelowo mają pływać tędy również jednostki towarowe przewożące ładunki między innymi do portu w Elblągu.

Głównymi założeniami budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną miały być dostęp do portu w Elblągu i swobodne połączenie z Morzem Bałtyckim z pominięciem Cieśniny Pilawskiej kontrolowanej przez Rosjan. Inwestycja ma przyczynić się do ogólnego rozwoju Regionu. Prace związane z budową rozpoczęły się w 2019 roku. Inwestycję zakończono 17 września 2022 r.

Datę otwarcia kanału żeglugowego wybrano ze względów historycznych – w rocznicę napaści sowieckiej na Polskę – 17 września 1939 roku. Pierwszą jednostką śluzowaną na przekopie Mierzei Wiślanej był Zodiak II, flagowa jednostka służb morskich.

Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym był pierwszym etapem, jaki został zrealizowany przez Urząd Morski w Gdyni.

II ETAP INWESTYCJI

Cały czas inwestycja czeka na drugi etap budowy. Ta część, czyli obudowa brzegów rzeki Elbląg, jest zaawansowana obecnie w ponad 90 proc. Jej istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytkowania na początku lipca tego roku.

Wkrótce planowane jest ogłoszenie postępowania przetargowego na roboty czerpalne na rzece Elbląg w pobliżu portu w Elblągu. Prace nie będą obejmować odcinka w samym porcie, gdyż pogłębienie toru wodnego w tym miejscu należy do zarządu elbląskiego portu – przekazał niedawno Urząd Morski w Gdyni.

O efektach ekonomicznych dla Elbląga mówić będziemy po całkowitym zakończeniu inwestycji. Na razie trwają prace nad pogłębieniem toru wodnego do Elbląga i żadne rejsy komercyjne przez przekop do tego portu nie są obecnie możliwe. Na razie przekop służy wyłącznie rejsom turystycznym i rekreacyjnym. – Gdyby tak miało pozostać, to 2,1 mld zł wydaje się o wiele za dużo za tę inwestycję – mówi profesor Włodzimierz Rydzkowski z Katedry Polityki Transportowej Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego.

Anna Rębas/PAP/ol

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj