We wtorek zwodowano kolejny statek specjalistyczny, który zasili flotę Urzędu Morskiego w Gdyni. Pogłębiarka będzie działać na nowej, ponad dwudziestokilometrowej drodze wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską i powstaje w ramach programu wieloletniego, na podstawie którego realizowana jest cała inwestycja. Posłuży również do obsługi i utrzymania torów podejściowych do portów morskich do 18 m.
– Administracja morska niebawem zyska nowoczesną, specjalistyczną jednostkę, która w wydatny sposób ułatwi utrzymywanie założonych parametrów torów wodnych, prowadzących do portów. Wprowadzenie do eksploatacji własnej pogłębiarki pozwoli na dokonanie oszczędności w zakresie prac czerpalnych, a także przyspieszy ich wykonywanie – szczególnie tam, gdzie wymagane będą pilne podczyszczenia – stwierdził Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.
(vid. Kasper Dudzik / Työvene OY)
JEDNOSTKA W 70 PROCENTACH GOTOWA
Zakończył się bardzo ważny etap tego przedsięwzięcia, jednostka może już samodzielnie unosić się na wodzie i od teraz możemy nazywać ją statkiem. Umowę na budowę podpisano w marcu 2022 roku. Zakłada ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę pogłębiarki. Wartość kontraktu to 116,5 mln zł.
– Pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki, a niecały rok później pogłębiarka, dla której wybraliśmy imię „Ursa”, została zwodowana. Zaawansowanie prac aktualnie wynosi ponad 70 proc. Jednostka eksploatacyjnie powinna dołączyć do naszej floty do końca pierwszego kwartału 2024 roku – powiedział Wieslaw Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
„URSA JEST WYJĄTKOWA!”
Statek jest budowany przez fińską stocznię Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracuje również z firmami z Holandii. Kontrakt obejmuje także dostarczenie systemu rurociągów refulacyjnych. Dostawa tego sprzętu odbędzie się wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki.
– Takiej pogłębiarki jak Ursa nie można zamówić jako gotowy produkt z katalogu internetowego. Jest to jednostka zaprojektowana oraz zbudowana pod konkretnego klienta, według konkretnej specyfikacji, bardzo spersonalizowana, jedyna w swoim rodzaju, spełniająca wysokie wymagania zamawiającego oraz wszystkie obowiązujące przepisy. Ursa jest wyjątkowa – powiedział Juha Granqvist, dyrektor zarządzający Tyovene OY.
PARAMETRY ZAMÓWIONEJ JEDNOSTKI
- Przybliżona długość całkowita (z wyłączeniem połączenia dziobowego) – 62,0m;
- Maksymalna szerokość konstrukcyjna – 12,0 m;
- Maksymalna konstrukcyjna wartość zanurzenia – 3,9m;
- Pojemność ładowni na najwyższym poziomie przelewu – powyżej 950 m³;
- Maksymalna głębokość pogłębiania poniżej linii wody – 18 m;
- Minimalna prędkość marszowa w stanie zanurzenia ładunkowego – 8 węzłów.
BUDOWA DROGI WODNEJ PRZEZ MIERZEJĘ WIŚLANĄ
Budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną przebiega etapami. 17 września ub. roku na Mierzei Wiślanej oddano do użytkowania Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym. Drugi etap – a mianowicie obudowa brzegów rzeki Elbląg – jest zaawansowany obecnie w ponad 90 proc. Jego istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytkowania na początku lipca tego roku. Całość prac w ramach tej części inwestycji zakończy się do końca 2023 r. W maju br. zakończono trzeci etap, czyli pogłębianie torów wodnych na Zalewie Wiślanym oraz wykonanie oznakowania nawigacyjnego.
mat. pras./aKa