Gdańsk przez blisko dwa tygodnie będzie testować autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric. Pojazd spotkać można na linii 123, a w najbliższych dniach pojawi się też na innych trasach w mieście.
Jak poinformowały Gdańskie Autobusy i Tramwaje, autobus Urbino 12 electric wyposażony jest w baterie Solaris High Energy o pojemności ponad 500 kWh. Producent zapewnia, że takie parametry baterii pozwalają na swobodną operacyjność w miejskich warunkach oraz gwarantują całodzienny zasięg. Autobus posiada silnik elektryczny o mocy 240 kW, a napęd pojazdu wykonano w technologii energooszczędnej SiC.
NOWOCZESNE WYPOSAŻENIE POJAZDU
W komunikacie wydanym przez GAiT wyjaśniono, że autobus jest klimatyzowany poprzez pompę ciepła CO2, na pokładzie dostępny jest monitoring, autorski system informacji pasażerskiej producenta OneLine oraz ładowarki USB dla pasażerów. Bezpieczeństwo zapewnić ma asystencki system wsparcia kierowcy MobileyeShield+, który poprzez system kamer i czujników monitoruje martwe pola i otoczenie wokół autobusu, informując kierowcę o obiektach znajdujących się blisko pojazdu.
– Wprowadzenie nowych autobusów do naszej floty komunikacyjnej jest krokiem w stronę zrównoważonego transportu i dbałości o środowisko. Dlatego testujemy kolejne pojazdy. To krok w przyszłość, ale także dowód naszego zaangażowania w rozwój ekologicznych rozwiązań transportowych – zaznacza Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. – Chcemy, aby mieszkańcy Gdańska mieli dostęp do nowoczesnych, ekologicznych środków transportu, co przyczynia się do poprawy jakości życia w naszym pięknym mieście – dodaje.
TESTY POTRWAJĄ DO 9 STYCZNIA
Testy autobusu Solaris Urbino 12 electric rozpoczęły się 28 grudnia i potrwają do 9 stycznia. W czwartek autobus kursował na linii 123, a w piątek spotkać go można na linii 289. W kolejnych dniach pojawi się na innych gdańskich trasach. Pojazd będzie sprawdzany pod kątem możliwości i operacyjności w regularnym ruchu miejskim.
– Testowany autobus Solaris Urbino 12 electric, podobnie jak posiadane przez nas autobusy MAN Lion’s City E, przeznaczony jest do obsługi całodziennych linii przy ładowaniu nocnym na terenie zajezdni. To rozwiązanie zgodne ze światowym trendem, które dobrze sprawdza się w Gdańsku – tłumaczy Jerzy Wiatr, wiceprezes ds. operacyjnych Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Autobus Solaris Urbino 12 electric przekazany został do testów przez firmę Solaris Bus & Coach.
mat. pras./ua