Gdańscy nauczyciele będą mogli skorzystać z bezpłatnego narzędzia – platformy „FitSchool” wspomagającej prowadzenie zajęć sportowych i krótkich treningów śródlekcyjnych. Poprzez zastosowanie rad zamieszczonych w platformie dzieci w wieku od sześciu do dziewięciu lat mają usprawnić technikę ćwiczeń.
Jak podkreśla Marcin Szeląg z Urzędu Miejskiego w Gdańsku, platforma „FitSchool” powstała z myślą o zwiększeniu poziomu aktywności fizycznej u dzieci rozpoczynających naukę szkolną, czyli w kluczowym okresie rozwojowym. Ma na celu podniesienie poziomu aktywności fizycznej w warunkach szkolnych, co w efekcie ma wpłynąć na poprawę krążenia i wsparcie prawidłowego oddychania, a także pomóc zredukować ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych u dzieci.
– W platformie można znaleźć gotowe trzydziestominutowe treningi aktywności fizycznej, trzyminutowe treningi w formie śródlekcyjnych „przerw dla mózgu” i certyfikowane szkolenia dla nauczycieli z różnych dziedzin związanych z aktywnością fizyczną. Wszystkie treningi zostały przygotowane przez ekspertów. Poszczególne ćwiczenia (trzydziestominutowe treningi) oraz formy ruchowe (treningi trzyminutowe) zostały wybrane z uwzględnieniem wieku rozwojowego, zdolności motorycznych i możliwości wysiłkowych dzieci. Nauczyciel korzystający z platformy FitSchool ze względu na wsparcie „wirtualnego trenera” uzyskuje większe możliwości monitorowania sposobu wykonywania ćwiczeń przez dzieci, motywowania ich do działania oraz zapewniania bezpieczeństwa i indywidualizacji pracy z uczniem – wskazuje Marcin Szeląg z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
JAK KORZYSTAĆ Z PLATFORMY?
W celu umożliwienia korzystania z platformy „FitSchool” konieczne jest samodzielne zapewnianie przez szkołę ekranu, komputera i sprzętu nagłaśniającego oraz stabilnego łącza bezprzewodowego. Do wykonywania ćwiczeń nie jest potrzebny żaden sprzęt sportowy.
Jak dodaje Szeląg, potencjalne korzyści z użytkowania platformy to między innymi poprawa sprawności krążeniowo-oddechowej, usprawnienie zmysłu kinestetycznego i zwiększenie wiedzy dzieci na temat związku aktywności fizycznej ze zdrowiem.
– To także zwiększenie kompetencji nauczycieli wychowania fizycznego w zakresie pełnienia roli promotorów zdrowia, zwiększenie prestiżu nauczycieli prowadzących zajęcia aktywności fizycznej w kontekście znaczenia ich pracy dla kształtowania kompetencji zdrowotnych młodego pokolenia czy zwiększenie kompetencji rodziców i opiekunów dzieci dotyczących wychowania dla zdrowia – wylicza.
Marta Włodarczyk/MarWer