Podatki, budżet i finanse gminy. IX edycja programu edukacyjnego „Finansoaktywni”

(fot. gov.pl)

Uczniowie klas V-VIII szkół podstawowych mogą wziąć udział w programie „Finansoaktywni”. Uczestnicy będą mieli okazję zrozumieć, w jaki sposób podatki wpływają na budżet państwa oraz przyjrzeć się też uchwale budżetowej swojej gminy. Ich zadaniem będzie przygotowanie filmu o tematyce związanej z finansami.

Ministerstwo Finansów po raz dziewiąty zabierze uczniów szkół podstawowych w podróż przez świat finansów i podatków. Tegoroczna misja programu „Finansoaktywni”, czyli „Podatki płacimy, korzyści widzimy”, skupi się na edukacji młodzieży na temat znaczenia podatków w życiu codziennym.

PODATKI W PRAKTYCE

– Celem programu „Finansoaktywni” jest nie tylko zaznajomienie uczniów z różnymi rodzajami podatków, lecz także uświadomienie, dlaczego opłacanie podatków ma kluczowe znaczenie. Uczestnicy programu będą mieli okazję zrozumieć, w jaki sposób wpływają one na budżet państwa. Podczas zajęć przyjrzą się też uchwale budżetowej swojej gminy i dowiedzą, jak wpływy z podatków przekładają się na rozwój ich lokalnych społeczności. Program pozwoli młodzieży zaznajomić się również z działalnością resortu finansów i poznać rolę Krajowej Administracji Skarbowej. Wszystko to przy wykorzystaniu atrakcyjnych, bezpłatnych materiałów edukacyjnych, przygotowanych dla nauczycieli przez ekspertów z danej dziedziny. Przygotowane materiały edukacyjne skutecznie pomogą zrozumieć uczniom rolę podatków w społeczeństwie. „Finansoaktywni” to nie tylko lekcje o pieniądzach, ale także o odpowiedzialności — mówi Sebastian Pakalski z Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku.

Jak podkreśla Pakalski, od początku swojego istnienia program „Finansoaktywni” cieszy się popularnością i uznaniem zarówno wśród nauczycieli, jak i uczniów.

– W ciągu ośmiu lat dotarł do ponad sześciu tys. szkół w całej Polsce, a w ubiegłorocznej edycji wzięło udział ponad 58 tys. uczniów z prawie tysiąca szkół. Jego zaletą jest umożliwienie realizacji treści kształcenia z zakresu wiedzy o społeczeństwie, matematyki i informatyki oraz scenariusze lekcji dostosowane do wieku i poziomu wiedzy młodzieży — wyjaśnia.

TEORIA, KONKURS I WYCIECZKA

W pierwszym etapie programu nauczyciele przeprowadzą lekcje w swoich klasach, korzystając z przygotowanych materiałów, jednocześnie zachęcając uczniów do udziału w konkursie. Następnie zespoły, składające się z maksymalnie trzech osób, przygotują prace konkursowe, czyli filmy trwające nie dłużej niż trzy minuty, o tematyce związanej z podatkami. W drugim etapie komisja konkursowa wybierze 10 najlepszych projektów. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone na stronie finansoaktywni.pl do 23 maja 2024 r. Zwycięskie zespoły zostaną zaproszone na dwudniową wycieczkę do Warszawy.

Zgłoszenia do programu „Finansoaktywni” przyjmowane będą od 26 lutego. Aby się zgłosić, nauczyciele szkół podstawowych muszą wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie finansoaktywni.pl.

Marta Włodarczyk/kł

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj