W 2026 roku na ulice Gdańska i okolicznych miejscowości wyjedzie 40 nowych autobusów, w tym 13 elektrycznych. To za sprawą nowego kontraktu na usługi przewozowe. W środę, 20 listopada władze miasta podpisały umowę w zakresie autobusowego lokalnego transportu zbiorowego.
Piotr Borawski, zastępca prezydenta do spraw mobilności i bezpieczeństwa, sugeruje, że dzięki nowym operatorom – PKS Gdańsk i Relobus Transport Polska – komunikacja publiczna w Gdańsku i sąsiednich gminach zyska nowoczesne oblicze.
NOWY TABOR
– Podpisane umowy to kolejny krok w stronę nowoczesnej i ekologicznej komunikacji publicznej. Już w 2026 roku mieszkańcy Gdańska i okolic będą mogli korzystać z nowego taboru obsługiwanego przez naszych operatorów, który nie tylko zwiększy komfort podróży, ale także przyczyni się do poprawy jakości powietrza w naszym regionie. Dzięki współpracy z nowymi operatorami tworzymy transport przyjazny zarówno dla ludzi, jak i środowiska, realizując naszą wizję miasta przyszłości – zadeklarował.
Nowy kontrakt oznacza znaczną modernizację floty autobusowej. Warunkiem ogłoszonego przez miasto przetargu były nowe pojazdy, które mają obsłużyć gdańskie linie. W związku z tym na ulice miasta i w jego okolice wyjedzie 40 nowych pojazdów, w tym 13 autobusów elektrycznych, które mają zapewnić mieszkańcom wyższy komfort podróży, a dzięki zastosowaniu rozwiązań przyjaznych środowisku – zmniejszyć emisję spalin, wpisując się w proekologiczne cele miasta. Podpisana umowa wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku.
PODZIAŁ ZADAŃ
Przetarg podzielono na dwie części. Pierwsza obejmuje północną część Gdańska, a także Gdynię i Sopot. Linie autobusowe nr 117, 122, 126, 143 i 171 obsłuży PKS Gdańsk. Spółka wykorzysta flotę standardowych i przegubowych autobusów, w tym elektrycznych. Całkowita wartość umowy wynosi 251,3 mln zł brutto, z czego pakiet podstawowy opiewa na 220,4 mln zł brutto. Druga część obejmuje południową część Gdańska oraz gminy Pruszcz Gdański i Kolbudy. Linie autobusowe nr 107, 132, 156, 174 i inne obsłuży Relobus Transport Polska, która także skorzysta z nowoczesnych autobusów standardowych i przegubowych, w tym elektrycznych. Wartość tej części umowy to 336,7 mln zł brutto, z pakietem podstawowym wynoszącym 291,2 mln zł brutto.
Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku wprowadził też tak zwane prawo opcji. W jego myśl miasto będzie mogło zwiększyć liczbę kursów w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na komunikację publiczną.
Mat. pras./MarWer