„Jak dojadę” składa skargę w sprawie systemu Fala. Bitwa o sprzedaż biletów w Trójmieście

Tunel pod Dworcem Głównym PKP w Gdańsku. Automaty systemu Fala (fot. Paweł Marcinko/KFP)

Dostawca komercyjnej aplikacji „Jak dojadę” skierował sprawę sprzedaży biletów okresowych w Trójmieście do weryfikacji przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Od 4 sierpnia bilety okresowe można kupić wyłącznie poprzez system Fala. To efekt porozumienia spółki InnoBaltica oraz organizatorów transportu – ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia.

Jak przekonywał w Radiu Gdańsk prezes spółki InnoBaltica Radomir Matczak, to korzyść dla pasażerów i dla systemu komunikacji.

– Wyszliśmy z założenia, że pasażer powinien bezpośrednio kupować bilet od organizatorów. Organizatorzy osiem lat temu uzgodnili, że Fala będzie jedyną platformą, na której będą dostępne wszystkie bilety transportu zbiorowego. W przyszłości będzie można zaproponować rozwiązania, które uatrakcyjnią ofertę biletów miesięcznych. To będzie też tańsze – zaznaczył Radomir Matczak.

„POTENCJALNE NARUSZENIE PRAWA”

Tymczasem dostawcy komercyjni usług zakupu biletów wskazują, że zostali nagle poinformowani o rozwiązaniu umowy, po wieloletniej i pozytywnej współpracy.

– To rodzi pytania dotyczące kryteriów i przyczyn takiej decyzji. Aby ocenić w pełni obiektywnie tę sytuację, zleciliśmy opracowanie opinii prawnej – poinformował Konrad Telakowiec, pełnomocnik zarządu ds. rozwoju „Jak dojadę”.

– Analiza wskazuje, że możemy mieć do czynienia z potencjalnym naruszeniem prawa konkurencji na rynku sprzedaży biletów okresowych komunikacji miejskiej w aglomeracji Trójmiasta. Dlatego zdecydowaliśmy się skierować sprawę do weryfikacji przez UOKiK – zaznaczył pełnomocnik spółki.

PEŁNA TREŚĆ OŚWIADCZENIA SPÓŁKI

„Jeśli jedna aplikacja, dopiero się rozwija i – jak alarmują pasażerowie – często nie działa prawidłowo, jest nieprzyjazna w użytkowaniu i jest wyznaczona mieszkańcom odgórnie, zaś dostawców komercyjnych usług zakupu biletów nagle informuje się o rozwiązaniu umowy, po wieloletniej i pozytywnej współpracy, to rodzi pytania dotyczące kryteriów i przyczyn takiej decyzji. Do tej pory nie znamy odpowiedzi na te pytania.

Co więcej, przytaczane ze strony ZTM Gdańsk czy Zarządu InnoBaltica – właściciela aplikacji Fala – kwestie 'oszczędności’ są dyskusyjne. Dodatkowo, aby ocenić w pełni obiektywnie tę sytuację, zleciliśmy opracowanie opinii prawnej. Analiza wskazuje, że możemy mieć do czynienia z potencjalnym naruszeniem prawa konkurencji na rynku sprzedaży biletów okresowych komunikacji miejskiej w aglomeracji Trójmiasta. Dlatego zdecydowaliśmy się skierować sprawę do weryfikacji przez UOKiK” – przekazał Konrad Telakowiec.

js/puch

 

 

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj