Ma 62 metry długości, 16 metrów wysokości i waży 1400 ton. W kanale portowym w Gdyni trwa transport megabloku dziobowego pierwszej fregaty typu Miecznik ze stoczni Crist do PGZ Stoczni Wojennej. Tam dziób przyszłego ORP Wicher zostanie dołączony do już skonstruowanego śródokręcia i rufy okrętu.
Jak poinformował kierownik projektu Miecznik w PGZ Stoczni Wojennej Zbigniew Micek, operacja jest skomplikowana i wymagająca dużej precyzji.
– Megablok dziobowy był na podbudowie stałej. W tej chwili został zamontowany na platformach samojezdnych SMPT, na których zostanie wprowadzony na barkę. Na barce zostanie zamocowany, zbalastowany, a następnie – poprzez holowniki – przeholowany do naszej stoczni, do nabrzeża przy hali miecznikowej. Warunki pogodowe są dobre, wiatr bardzo mały, więc nie ma falowania w porcie. Zakładamy więc, że nie powinno to utrudniać transportu do Stoczni Wojennej – wyjaśnił Zbigniew Micek.
OKRĘTY ZA 15 MILIARDÓW ZŁOTYCH
Transport megabloku dziobowego na dystansie około 800 metrów ma się zakończyć około godziny 17:00. ORP Wicher – pierwsza z trzech wielozadaniowych fregat dla Marynarki Wojennej – ma być gotowa w 2029 roku, a kolejne dwie do 2031 roku. Koszt budowy jednostek to około 15 miliardów złotych.
Marcin Lange/puch





