W niedzielę odbył się inauguracyjny przejazd z Gdyni do Gdańska pociągu impuls. Pojazd został kupiony przez samorząd województwa pomorskiego. Tego typu pociągi będą kursowały na trasie Słupsk – Trójmiasto – Elbląg. W niedzielę na tory województwa pomorskiego wyjechały dwa pociągi typu Impuls 45 WE. Odbył się inauguracyjny przejazd jednego z nich na trasie z Gdyni do Gdańska. W przejeździe wzięli udział m.in. marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, prezes firmy Newag Zbigniew Konieczek oraz Zbigniew Labuda dyrektor Przewozów Regionalnych oddział pomorski w Gdyni.
PIERWSZY POJAZD Z DZIEWIĘCIU
– Mamy okazję w pierwszym dniu wprowadzenia nowego rozkładu jazdy zaprezentować państwu na polskich torach zakupiony przez samorząd województwa pomorskiego pojazd o nazwie Impuls 45 WE. Jesteśmy z niego naprawdę dumni, to pierwszy pojazd z 9 zamówionych. Mam nadzieję, że będziemy mogli w przyszłości zwiększyć to zamówienie – mówił Mieczysław Struk.
JEDNE Z NAJNOWOCZEŚNIEJSZYCH
Impulsy 45WE produkowane przez firmę Newag z Nowego Sącza, jak zapewnia firma, to jedne z najnowocześniejszych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), jakie kursują po polskich torach. Będą one obsługiwały linie kolejowe na trasach: Słupsk – Trójmiasto – Elbląg, a w przyszłości będą mogły także wjeżdżać na linię PKM – po jej elektryfikacji planowanej na lata 2020-2023.
NOWOCZESNY SYSTEM KONTROLI
– Impulsy mają wszystko, co nowoczesny pociąg powinien mieć. Przede wszystkim jest to pojazd w pełni zgodny z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (wymagania techniczne i funkcjonalne – przyp. red.) i wyposażone w system ETCS (ang. European Train Control System, Europejski System Sterowania Pociągiem – przyp. red.). To znaczy tyle, że na pokładzie zamontowane są urządzenia, które komunikują się z urządzeniami przytorowymi, by maszynista, który prowadzi pociąg wiedział o wszystkim, co dzieje się na szlaku. To ważne, bo to oznacza, że pociąg spełnia normy europejskie – mówi Zbigniew Konieczek.
SZYBCIEJ ZE SŁUPSKA DO ELBLĄGA
– To pojazd z najwyższej półki. Potwierdzą to maszynista i kierownik pociągu. Przede wszystkim zadowoleni będą nasi pasażerowie, a to dlatego, że ten pociąg może kursować z prędkością aż 160 km na godzinę. Już robiliśmy próby i jechaliśmy do Elbląga z prędkością 130 km na godzinę, więc będziemy starali się, by czas przejazdu pomiędzy Słupskiem, Gdynią a Elblągiem zmniejszał się – mówił Zbigniew Labuda.
WYGODA ZA 221 MLN ZŁ
Każdy z pociągów pomieści blisko 550 pasażerów (w tym liczba miejsc stojących ma być obliczona według parametru 4 osoby na metr kwadratowy). Pojazdy mają 195 miejsc siedzących stałych i 30 miejsc siedzących uchylnych. Zagwarantowanych jest także minimum 20 miejsc dla rowerów. W pociągach znajdą się po dwie toalety, w tym jedna przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. W wagonach jest WiFi, klimatyzacja, system informacji wizualnej i akustycznej, a także monitoring wewnętrzny i zewnętrzy oraz system zliczania pasażerów. 9 zamówionych pociągów kosztowało 221 mln zł.
Piotr Puchalski
Napisz do autora: p.puchalski@radiogdansk.pl