Dwa nowe wiadukty, tory i sieć trakcyjna. Rozbudowa infrastruktury wokół gdyńskiego portu trwa

(fot. Wikimedia Commons)

Trwa rozbudowa infrastruktury kolejowej wokół gdyńskiego portu i do niego. W ramach projektu wybudowano między innymi dwa nowe wiadukty. Biuro prasowe Polskich Kolei Państwowych Polskich Linii Kolejowych poinformowało, że pociągi towarowe korzystają już z nowego wiaduktu prowadzącego do portu w Gdyni, a na kolejnym obiekcie postępują przygotowania do zabudowy toru.

Przemysław Zieliński, przedstawiciel biura prasowego PKP PLK, zaznaczył, że dwa wiadukty są istotnymi elementami infrastruktury kolejowej, które umożliwią dojazd do nabrzeży większej liczby dłuższych i cięższych składów. – Pociągi z ładunkami do portu Gdynia jeżdżą już jednym torem nowego, 600-metrowego wiaduktu w obrębie stacji Gdynia Port – wskazał, dodając, że zabudowywany jest również sąsiedni tor, a w sumie na wiadukcie położone zostaną cztery tory.

– Kończą się prace na kolejnym, blisko 140-metrowym wiadukcie, pod którym znajduje się aż siedem torów. Stalowa konstrukcja obiektu jest gotowa, wkrótce wykonawca przystąpi do zabudowy toru i sieci trakcyjnej – wyliczył.

ZWIĘKSZONA ZOSTANIE PRZEPUSTOWOŚĆ

Według PKP PLK nowe wiadukty usprawnią przewóz towarów do nabrzeży. – Zostały dostosowane do jazdy cięższych i dłuższych, nawet 750-metrowych pociągów o nacisku 22 i pół tony na oś. Obiekty poprawią przepustowość linii prowadzących do portu – ocenił.

Zieliński wskazał przy tym, że większa ilość towarów przewiezionych koleją oznacza zmniejszenie liczby pojazdów ciężarowych na drogach. – To ważny, proekologiczny aspekt realizowanej przez spółkę PLK inwestycji. Realizacja zadania umożliwi przeładunek większej liczby towarów i skróci czas obsługi pociągów, co korzystnie wpłynie na polską gospodarkę – zapewnił w komunikacie.

SZEROKO ZAKROJONA INWESTYCJA

W ramach inwestycji o nazwie „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” zabudowano dotąd 100 kilometrów nowych, zelektryfikowanych torów (z planowanych 115 kilometrów) oraz 283 rozjazdy (planowane jest wybudowanie 332). Gotowe są 23 skrzyżowania (z planowanych 24) oraz publiczna ładownia. Wykonano też 13 podziemnych zbiorników retencyjnych, które wraz z nową siecią kanalizacji sanitarnej i deszczowej zapewniają właściwe odwodnienie terenu.

W marcu 2022 roku oddano do użytku Lokalne Centrum Sterowania w Porcie Gdynia, które zapewnia sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów do nabrzeży gdyńskiego portu. W ciągu doby dyżurni ruchu zapewniają sprawne i bezpieczne przejazdy dla około 50 pociągów wjeżdżających i wyjeżdżających z portu z ładunkami oraz podczas około 230 jazd manewrowych. Prace kolejarzy wspierają nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. W ramach prac wyremontowano również most na rzece Chylonce.

Realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe inwestycja o wartości 1,6 mld złotych netto jest współfinansowana ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Zakończenie prac planowane jest na trzeci kwartał tego roku.

PAP/MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj