Zaczyna się projektowanie kolejowego połączenia do przyszłej elektrowni jądrowej

(fot. Ministerstwo Infrastruktury)

Jest umowa na projekt kolejowego dojazdu do przyszłej elektrowni jądrowej w Lubiatowie. Polskie Linie Kolejowe podpisały ją z konsorcjum firm Multiconsult Polska i Transprojekt Gdański. Koncepcja i dokumentacja ma powstać w ciągu 27 miesięcy. Dotyczy przebudowy istniejących i budowy nowych linii łączących Wejherowo i Lębork z Choczewem, Łebą oraz Lubiatowem. Będzie kosztowała niemal 48 milionów złotych

– Oprócz tego, że rząd realizuje bardzo ważną inwestycję z zakresu energetyki, to również w jej ramach nastąpi poprawa warunków życia mieszkańców tamtego rejonu poprzez zmodernizowanie infrastruktury kolejowej, która będzie służyła w wektorze pasażerskim i towarowym – mówi wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

– Inwestycja zwiększy atrakcyjność transportową i turystyczną regionu. Cały projekt elektrowni jądrowej to jest gigantyczne przedsięwzięcie, które na Pomorzu spowoduje, że będzie więcej dobrze płatnych miejsc pracy, że gminy będą beneficjentami znacznych środków finansowych – mówi rzecznik rządu Piotr Müller.

– Pomorze stanie się zagłębiem energetycznym. To również budowa morskich farm wiatrowych i to jest ogromna szansa dla naszego regionu – zapowiada Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

– Nową i zmodernizowaną linią pociągi pojadą z prędkością 120 km/h. Podróż z Gdyni do Łeby będzie trwała godzinę – zapowiada Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

INFORMACJA KOLEJARZY

Wykonawca przygotuje m. in. koncepcję programowo-przestrzenną dla dwóch wariantów inwestycji oraz projekty budowlane i wykonawcze, wraz z pozyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych.

Pozwolenie na budowę zostanie wydane dla jednego z dwóch wariantów inwestycji:

  • Wariant podstawowy obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo-Choczewo, wraz z budową nowych odcinków, modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork-Łeba, budowę nowego fragmentu linii kolejowej z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica oraz budowę łącznicy do linii nr 229 w kierunku Łeby.
  • Wariant opcjonalny zakłada modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo-Garczegorze, linii nr 229 na odcinku Lębork-Garczegorze, budowę nowej linii z Choczewa do elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino oraz łącznicy do linii nr 230 w kierunku Lęborka.

Realizacja inwestycji zapewni sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni i jej eksploatacji. Możliwy będzie dojazd pociągów towarowych o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). Dla podróżnych z powiatów lęborskiego i wejherowskiego, w przypadku uruchomienia przewozów pasażerskich, oznacza to nowe możliwości dostępu do kolei na nieczynnej obecnie linii nr 230 oraz na linii nr 229, wykorzystywanej na odcinku Lębork-Łeba wyłącznie w sezonie letnim. Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych.

Umowę na prace przedprojektowe elektrowni spółka Polskie Elektrownie Jądrowe zawarła z amerykańskim koncernem Westinghouse w lutym. Równolegle, na zlecenie drogowców, trwa przygotowanie koncepcji programowej nowej trasy krajowej, która poprowadzi nad morze z węzła Łęczyce przyszłej S6. Obie trasy na długości 7 kilometrów mają biec we wspólnym korytarzu.

Sebastian Kwiatkowski/aKa

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj