61 milionów euro zatwierdziła Komisja Europejska na modernizację linii kolejowej Słupsk – Gdynia. Dzięki inwestycji na trasie powstanie drugi tor, co z kolei sprawi, że pociągi pasażerskie będą mogły rozwijać prędkość do 200, a towarowe – do 120 kilometrów na godzinę. Inwestycja ma zostać ukończona najpóźniej do 2028 roku.
Elisa Ferreira, komisarz do spraw spójności i reform, wskazuje, że dzięki nowej unijnej inwestycji transport kolejowy w Polsce będzie nadal rozwijany i modernizowany. – Przejazdy pociągami między Gdynią a Słupkiem będą szybsze i bardziej atrakcyjne dla obywateli. Po raz kolejny polityka spójności przynosi konkretne korzyści obywatelom Unii Europejskiej, tym razem dla Pomorza – zauważa.
W komunikacie Komisji Europejskiej podkreślono z kolei, że „modernizacja obejmuje przebudowę podbudowy toru, rozbudowę drugiego toru na odcinku Wejherowo-Słupsk, budowę nowych przystanków oraz modernizację stacji”.
– Ponadto w przyszłości zbudowane zostaną skomputeryzowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym w celu zainstalowania europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym dla tej linii. Po ukończeniu projektu, co ma nastąpić w 2028 roku, pociągi pasażerskie na odcinku osiągną maksymalne prędkości 160, a nawet 200 kilometrów na godzinę na niektórych odcinkach toru. Zwiększy to przepustowość linii i sprawi, że pociągi staną się bardziej punktualne. Podróżowanie koleją będzie bardziej atrakcyjne i zachęci obywateli do przechodzenia z transportu drogowego na kolejowy, co zwiększy wykorzystanie zrównoważonych środków transportu i zmniejszy zanieczyszczenie – dodano.
KOMUNIKACYJNA REWOLUCJA
Ireneusz Merchel, prezes Polskich Kolei Państwowych Polskich Linii Kolejowych, ogłaszając przetarg na przebudowę linii 202 w lutym 2022 roku, podkreślał, że ma ona fundamentalne znaczenie dla Pomorza. -To rewolucja komunikacyjna dla tej trasy, nie tylko podniesienie prędkości, ale również bezpieczeństwa, przepustowości i jakości podróżowania – zaznaczał.
PKP PLK rozstrzygnęły już przetarg na wykonanie 47-kilometrowego odcinka trasy Słupsk-Lębork i modernizację stacji Słupsk za miliard 600 milionów złotych. Inwestycja obejmuje nie tylko dobudowanie drugiego toru na odcinku Słupsk-Wejherowo, ale również modernizację siedmiu przystanków kolejowych i utworzenie trzech nowych: w Siemianicach, Runowie i Łebieniu.
Przemysław Woś/MarWer