Koniec jednorazowych biletów papierowych w SKM Trójmiasto. Pasażerowie są podzieleni

Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście. Nowe składy, Impulsy 31WE, wyruszyły na trasę SKM Gdańsk - Wejherowo. 07.12.2023 r. (fot. Paweł Marcinko / KFP) / bilety SKM Trójmiasto (fot. Mirosław Pieślak/ PKP SKM)

PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście informuje, że od 1 stycznia 2026 roku wycofa ze sprzedaży jednorazowe bilety papierowe przeznaczone do kasowników. Zmiana ta ma być odpowiedzią na rosnące zainteresowanie pasażerów biletami cyfrowymi oraz dążeniem do ujednolicenia standardów z innymi przewoźnikami kolejowymi w regionie. Już zakupione bilety będzie można wykorzystać do 12 grudnia 2026 roku.

Jak tłumaczy przewoźnik, decyzja o rezygnacji z biletów kartkowych (z wyłączeniem Biletów Metropolitalnych) ma m.in. ograniczyć problemy, z jakimi borykali się podróżni.

– Jednorazowe bilety kartkowe są częstym powodem reklamacji – np. gdy nie zostały skasowane – napisano w komunikacie SKM Trójmiasto.

JEDNOLITE STANDARDY 

PKP SKM w Trójmieście podkreśla, że dostosowuje tym samym swoje standardy do pozostałych przewoźników kolejowych w województwie pomorskim.

– Dostosowujemy się do standardów pozostałych pasażerskich przewoźników kolejowych wykonujących przewozy w województwie pomorskim, którzy od lat nie stosują już biletów kartkowych do kasowników – zaznacza firma.

Od nowego roku bez jednorazowych biletów kartkowych do kasowników SKM!

PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z…

Opublikowany przez SKM Trójmiasto Poniedziałek, 17 listopada 2025

EKOLOGIA I APLIKACJE

SKM Trójmiasto dodaje, że jest to również odpowiedź na zmieniające się nawyki podróżnych, który coraz chętniej kupują bilety w aplikacjach mobilnych, poprzez strony internetowe czy w automatach biletowych. Odejście od papierowych biletów ma być też proekologiczne.

– Rezygnacja z części papierowych biletów to mniej odpadów i więcej drzew. Razem chronimy naturę – zachęca przewoźnik.

BILET JAK FAKTURA

Dodatkowo zmiana ma uprościć formalności dla osób podróżujących służbowo, ponieważ bilety elektroniczne mogą stanowić podstawę do rozliczeń bez konieczności składania wniosków o wystawienie faktury.

OPINIE PASAŻERÓW 

Pod postem na facebookowym profilu firmy pojawiło się wiele komentarzy – nie zabrakło opinii krytycznych, choć znalazły się również głosy poparcia dla wprowadzonej zmiany.

– W jaki sposób bilet będzie mógł zakupić senior nie korzystający z żadnej aplikacji i płacący tylko gotówką? – napisała pani Patrycja.

– Powolne „gotowanie żaby”. Najpierw odebrano możliwość zakupu biletów w innych aplikacjach, ale pozostawiono bilety kartkowe. Teraz likwiduje się bilety kartkowe, pozostawiając wciąż niewygodne rozwiązania. Odbieram to tak, jakby chciano nas na siłę zmusić do korzystania z problematycznego Systemu Fala – napisała pani Monika.

– Bardzo dobrze, najwyższy czas na zmianę. Argument, że rozwój powinien stać w miejscu, bo część osób, w tym seniorów, mogłaby mieć trudności z obsługą nowych rozwiązań, jest moim zdaniem nietrafiony. Technologie takie jak płatności internetowe czy aplikacje funkcjonują w przestrzeni publicznej od 10 lat, dlatego warto, aby także starsi użytkownicy stopniowo się do nich dostosowywali.

– Bardzo dobrze, czas najwyższy. Argument, że coś ma nie iść do przodu, bo zacofani ludzie i emeryci sobie nie poradzą jest po prostu idiotyczny. To niech się seniorzy dostosują w końcu do płatności internetowych i aplikacji, które funkcjonują w przestrzeni publicznej dobre 10 lat. Ile można stać w miejscu? – pyta pani Magdalena.

– Brawo! 21 wiek zawitał do SKM-ki – napisał pan Łukasz.

GDZIE KUPISZ BILETY?

Nadal bilety kupisz wygodnie – pisze SKM Trójmiasto:

  • w aplikacjach mobilnych: Jakdojade, Bilkom, SkyCash, Koleo, System Fala
  • przez strony internetowe: bilety.skm.pkp.pl, bilkom.pl, koleo.pl, systemfala.pl
  • w kasach biletowych, poprzez walidatory Systemu Fala, w automatach biletowych, w pociągu: u kierownika pociągu lub kontrolera biletów.

oprac. puch

 

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj