Od 19 lipca klienci banków mogą ubiegać się o wakacje kredytowe w spłacie długu zaciągniętego na własne mieszkanie. Takie wnioski złożyło około miliona osób. W audycji „Dobrze Mieszkaj” wróciliśmy do tematu sprzed tygodnia. Sprawdziliśmy, czy bank może odmówić nam wakacji kredytowych i jak sobie radzić, jeżeli utrudnia składanie wniosku.
Czy można taki wniosek złożyć drogą elektroniczną? Tzn. wysyłamy go mailem i od tego momentu możemy czuć się spokojni, że zaczyna działać zawieszenie rat? O to Iwona Wysocka pytała Zdzisława Osadę, wicedyrektora Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego w Biurze Rzecznika Finansowego.
– Sugerowałbym iść drogą elektroniczną, jest ona w pełni funkcjonalna. Istotna tutaj będzie też kwestia podpisu elektronicznego, co by wzmacniało ten układ pełnego przekazu. Nie zapominajmy jednak, mamy też konwencję papierową, czyli wysłanie listem poleconym za zwrotnym poświadczeniem odbioru takiego wniosku. Ważne, żeby w takim momencie dowód nadania pocztowego sobie zachować. Wniosek można złożyć również w oddziale banku, w obecności pracownika. Pamiętajmy o tym, żeby potwierdził on od razu złożenie dokumentu. Jest to bardzo istotne w celu ewentualnego dowodzenia później w razie występujących problemów – tłumaczył Osada.
Czy zatem bank może nam odmówić przyznania wakacji kredytowych?
– Ustawodawca nic na ten temat nie mówi. W momencie, gdy są wyczerpane wszystkie elementy składowe (te pięć, które przewiduje ustawa) to zapewnienie, że kredyt będzie wykorzystywany na własne potrzeby mieszkaniowe powinno wystarczyć do tego, by nie nastąpiła odmowa – mówił wicedyrektor.
aKa