Nowe technologie, automatyzacja i cyfryzacja wdrażane są praktycznie w każdej branży, dotyczą każdej gałęzi przemysłu. Mają duży wpływ także na zmiany zachodzące w specyfice pracy w portach. Tymczasem obowiązujące przepisy pochodzą sprzed niemal trzech dekad. I właśnie tej tematyce poświęcona była audycja „Godna Praca To Bezpieczna Praca”, w której Olga Zielińska rozmawiała z Piotrem Radkowskim, przewodniczącym Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” i jednocześnie Społecznym Inspektorem Pracy w Porcie Gdańskim Eksploatacja.
Kilka miesięcy temu na terenie portu w Świnoujściu doszło do wypadku podczas rozładunku statku. Kabina suwnicy wraz z operatorem spadła na rampę. Po wielogodzinnej akcji strażakom udało się wydobyć pracownika z kabiny – niestety, mężczyzna nie przeżył. W momencie wypadku wiał silny wiatr… To przykład jednego z wielu wypadków, do jakich dochodzi w polskich portach.
Technologie pracy wciąż się zmieniają, a co za tym idzie, zmieniają się też warunki pracy. Dlatego związki zawodowe dążą do nowelizacji przepisów BHP. Obecnie obowiązujące rozporządzenie ministra transportu i gospodarki morskiej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w portach morskich i śródlądowych pochodzi z 1993 roku, a więc ma blisko 30 lat.
Miedzy innymi o tym mówił gość Olgi Zielińskiej, Piotr Radkowski, przewodniczący Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” i jednocześnie Społeczny Inspektor Pracy w Porcie Gdańskim Eksploatacja.
– Najważniejszą obecnie sprawą dla nas jest właśnie nowelizacja rozporządzenia ministra dotyczącego pracy w portach morskich i śródlądowych. Po tylu latach ono w dużej części się zdewaluowało. Pojawiły się nowe technologie, pojawiła się automatyzacja i digitalizacji, w związku z czym pojawiła się potrzeba nowelizacji przepisów. Trzy lata temu podjęliśmy próbę negocjacji z pracodawcami przy udziale ówczesnego Ministerstwa Gospodarki Morskiej. Niestety pandemia wstrzymała nam te negocjacje i utknęły one w miejscu na dwa lata i teraz stajemy się je przywrócić – tłumaczył Piotr Radkowski.
POSŁUCHAJ CAŁEJ ROZMOWY:
Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.
raf