Prezydenckie weto dla „Lex Czarnek 2.0”. Nauczycielska „Solidarność”: jesteśmy zadowoleni

(Fot. KPRP/Jakub Szymczuk)

Prezydent Andrzej Duda zawetował nowelizację ustawy o prawie oświatowym nazywaną Lex Czarnek 2.0 – według niego nie udało się osiągnąć społecznego kompromisu w sprawie proponowanych zmian. W audycji „Głos Pracownika” Olga Zielińska spytała Monikę Ćwiklińską, rzeczniczkę prasową Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” między innymi o to, czy związek jest zadowolony z decyzji prezydenta.

Ćwiklińska podkreślała, że według reprezentowanego przez nią związku zawodowego Andrzej Duda postąpił słusznie. – „Solidarność” jest zadowolona z tej decyzji. Ta ustawa była opiniowana przez nas negatywnie, głównie w punktach, które naszym zdaniem stanowią ograniczanie praw związkowych. Przykładowo w kwestii opiniowania arkuszy organizacyjnych placówek oświatowych, w których nie ma członków danego związku, ustawa eliminowała związki zawodowe z tych czynności. Uważamy, że z tego powodu, iż związki zawodowe reprezentują nie tylko swych członków, a ogół pracowników. Na przykład jeśli wynegocjują podwyżkę, będzie to podwyżka dotycząca nie tylko członków związku, ale wszystkich pracowników z danej branży. Nie powinno się nam ograniczać uprawnień do niektórych placówek oświatowych. Prosiliśmy o taką zmianę i dziwimy się, że ze strony ministerstwa nie było dobrej woli wprowadzenia takich korekt, które są zupełnie bezkosztowe – wskazywała.

„Solidarność” opowiadała się natomiast za zwiększeniem roli kuratoriów oświaty. –  Od lat postulujemy, aby kurator miał większe uprawnienia. Przez lata były one zabierane, w przeszłości był nawet pomysł, żeby w ogóle zlikwidować kuratoria. My uważamy, że kurator powinien mieć więcej uprawnień. Obecny system w ogóle powoduje, że najsłabszym ogniwem całej naszej oświaty jest funkcja dyrektora. Jest on całkowicie uzależniony od organu prowadzącego i bardzo często podejmuje decyzje nie dla dobra szkoły, tylko na wyraźne polecenie organu prowadzącego, czyli urzędników. To na przykład decyzje dotyczące liczby oddziałów albo zatrudnienia określonej osoby. Dyrektor bardzo często kieruje się tym, że od tego, jak bardzo będzie uległy wobec organu prowadzącego, zależy jego uposażenie. Tym dyrektorom, którzy wykonują wszystkie polecenia, daje się wyższy dodatek motywacyjny, a niepokornym się go zabiera. Tak to wygląda w praktyce, dlatego uważamy, że w sprawach zatrudnienia i innych istotnych dla działania szkoły najważniejszą rolę powinien odgrywać kurator, natomiast w sprawach dotyczących szeroko pojętego utrzymania szkoły, czyli zatrudnienia administracji i obsługi szkoły czy utrzymania we właściwej kondycji budynku placówki oświatowej i jego odpowiedniego wyposażenia powinien wykazać się organ prowadzący. We wszystkich merytorycznych sprawach najważniejszą i jedyną rolę powinien odgrywać kurator oświaty – zaznaczała rzeczniczka.

Rozmówczyni Olgi Zielińskiej przypomniała, że związek zawodowy poparł również zmiany dotyczące wprowadzenia większej kontroli nad osobami prowadzącymi dodatkowe zajęcia dla uczniów. – Zmiany miały polegać głównie na tym, żeby dyrektor musiał uzyskać zgodę na wprowadzenie do szkoły jakiejś organizacji pozarządowej czy stowarzyszenia, które miałyby prowadzić zajęcia z dziećmi. Taką zgodę musieliby wyrazić rodzice, ale powinno nad tym czuwać również kuratorium. Może nie jest to na razie zjawisko bardzo powszechne, ale w różnych ośrodkach w kraju od czasu do czasu pojawiają się organizacje, które przekazują dzieciom i młodzieży treści naszym zdaniem niewłaściwe, szerząc swoje ideologie. W szkole nie powinno być na to miejsca – mówiła stanowczo.

W trakcie rozmowy padło też pytanie o podwyżki dla pracowników oświaty, których od dawna domaga się NSZZ „Solidarność”. – Dzisiaj po raz pierwszy zebrał się zespół negocjacyjny rząd-„Solidarność”, jednak ze względu na dużą liczbę tematów, które ma on omawiać, to spotkanie miało charakter raczej inauguracyjny. Poczekamy na dalsze decyzje. Myślę, że poszczególne kwestie będą omawiane w podzespołach. Spodziewamy się, że zespół dotyczący oświaty będzie omawiał szczegółowo nowe koncepcje systemów wynagradzania – wyraziła swoje przypuszczenie rzeczniczka.

Posłuchaj całej audycji:

MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj