Ile jeszcze poczekamy na przekop Mierzei Wiślanej? „Najdłużej trwają uzgodnienia z Unią oraz przetargi”

– To wynika z konieczności uaktualnienia danych – tak informacje o kolejnym raporcie środowiskowym dotyczącym przekopu Mierzei Wiślanej tłumaczyła posłanka PiS Dorota Arciszewska-Mielewczyk. Prace nad dokumentem mają ruszyć w przyszłym roku.

W sprawie przekopu Mierzei Wiślanej potrzebny jest nowy raport oddziaływania na środowisko. Dokument powstanie w 2017 roku. – Wydaje mi się, że robiono już przynajmniej dwa takie raporty. Coś tu nie gra, tylko co? – pytała prowadząca Rozmowę Kontrolowaną w Radiu Gdańsk Agnieszka Michajłow.

– Ze względu na zmianę miejsca przekopu musieliśmy uaktualnić dane dotyczące oddziaływania na środowisko i wziąć pod uwagę ustawę kompensacyjną – odpowiedziała Dorota Arciszewska-Mielewczyk posłanka PiS, szefowa sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Dodała, że chodzi o podjęcie działań, takich jak budowa wysp, zebranie informacji dotyczących gatunków ptaków i roślin. – Te dane muszą być zaakceptowane przez Unię Europejską – mówiła posłanka. Podkreślała, że ogłoszony zostanie przetarg na projekt i wykonanie elementów technicznych. Wspomniała również o kwestiach bezpieczeństwa i oczekiwaniu na dokumenty dotyczące swobodnej żeglugi.

RZĄD NIE MA PIENIĘDZY NA BUDOWĘ KANAŁU?

Agnieszka Michajłow przytoczyła słowa Jerzego Wcisły, senatora PO, który uważa, że „rząd nie ma pieniędzy na budowę kanału i dlatego torpeduje tę inwestycję”.

– Zapraszam pana senatora do przekonania urzędników Unii Europejskiej. Platforma chwali się, że posiada możliwości, żeby turystyczne i ekonomiczne wymogi zostały spełnione – mówiła Dorota Arciszewska-Mielewczyk. Posłanka wyjaśniała, że najdłużej trwają uzgodnienia z Unią oraz przetargi. Jej zdaniem sama budowa przekopu przebiegnie już szybko. Polityk zadeklarowała, że zgodnie z ustaleniami budowa zostanie ukończona w 2018 lub 2019 roku.

880 MILIONÓW ZŁOTYCH DO 2022 ROKU


W maju Rząd Beaty Szydło zdecydował o przekopie Mierzei Wiślanej. Rada Ministrów uchwaliła wieloletni program pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Program został zaprezentowany przez ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka. Przekop mierzei umożliwi połączenie Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską. Program będzie realizowany w latach 2016-2022. Jego koszt oszacowano na 880 mln zł. Zostanie sfinansowany z budżetu państwa.

Droga wodna przez Mierzeję Wiślaną i Zalew Wiślany ma umożliwić swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i innych portów Zalewu Wiślanego będących portami Unii Europejskiej. Według założeń rządu przekop Mierzei Wiślanej zapewni szybszy rozwój gospodarczy Elbląga, obszaru Zalewu Wiślanego i odblokowanie portów Trójmiasta, a także zapewni wzrost bezpieczeństwa w regionie przez wprowadzenie swobodnej żeglugi polskich okrętów marynarki wojennej i straży granicznej do portu w Elblągu. W efekcie inwestycja ma zapewnić bezpieczeństwo granic zewnętrznych Unii Europejskiej i Zalewu Wiślanego (żegluga po nim znajduje się poza kontrolą Unii Europejskiej).

Posłuchaj audycji:

 

puch/mmt

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj