O jakiej Armii Krajowej powinniśmy uczyć młodzież? Historyk: „Najpierw zainteresować etosem, później podać fakty”

W 75. rocznicę powstania Armii Krajowej gościem Rozmowy kontrolowanej był dr hab. Piotr Niwiński, historyk z Uniwersytetu Gdańskiego. Wywiad przeprowadził Wojciech Suleciński.

O jakiej Armii Krajowej chcemy rozmawiać i o jakiej powinna uczyć się młodzież? Czy symbolem powinny być partyzanckie piosenki śpiewane przy ognisku, czy też historia żmudnego tworzenia państwa podziemnego? – Młodzi powinni chyba się uczyć o etosie i piosenkach, bo to jest wzór. Armia Krajowa to prawie pół miliona ludzi, razem z organizacjami dookoła. Dziś ci ludzie są wzorem, ich legenda ciągle funkcjonuje, młodzi chcą się zachowywać jak Inka i powstańcy warszawscy – stwierdził dr hab. Piotr Niwiński.

Powstanie Warszawskie zakończyło się jednak wieloma klęskami: polityczną, wojskową, również ludzką. – Prawda historyczna jest prawdą historyczną. Nie możemy jej zmieniać i manipulować w sposobie jej przedstawiania. Jednak młodych ludzi warto zainteresować etosem, a później opowiedzieć wszystkie fakty – mówił historyk.

Fot. Agencja KFP/Krzysztof Mystkowski

mili

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj