Czy pomimo zmniejszenia środków powstanie drugi tor do Słupska? Wiceminister odpowiada

Ostatnia aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego obniża przewidywaną wartość modernizacji linii 202 z Gdyni Chyloni. Inwestycja obliczana kiedyś na dwa miliardy złotych, wychudła z ponad 800 do 310 milionów. Drugi tor do Słupska to bardzo ważny projekt dla mieszkańców regionu słupskiego. Czy zmniejszenie środków na ten cel uniemożliwi jego budowę? Między innymi o to Sylwester Pięta pytał wiceminister Inwestycji i Rozwoju Małgorzatę Zielińską.

Wiceminister podkreśliła, że zarezerwowane środki na budowę drugiego toru do Słupska to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Małgorzata Zielińska zaznaczyła, że nie są to jedyne pieniądze na ten projekt. – Środki unijne nie są jedynym źródłem finansowanie tego typu inwestycji. Ważne, że drugi tor będzie. Ja to potwierdzam. Z tego co pamiętam, powstanie drugiego toru było zaplanowane do końca 2023 roku. Były problemy z tą inwestycją. Proszę pamiętać, że każdy projekt współfinansowany ze środków unijnych musi mieć odpowiednią analizę kosztów i korzyści. Czyli tę analizę ekonomiczną. Ten drugi tor musiał mieć swoje uzasadnienie. Teraz jest to za nami. Jest to za naszym beneficjentem, czyli PKP PLK. Jeżeli chodzi o źródła finansowania, to w części to będzie finansowane z budżetu. Nie potrafię jeszcze powiedzieć, w jakiej części – opowiadała wiceminister.

W rozmowie pojawił się także wątek Obwodnicy Metropolitalnej. Niedawno pojawiła się informacja, że w czerwcu zostanie ogłoszony przetarg na tę inwestycję. Jednak do tej pory konkurs się nie rozpoczął. Zmieniła się także formuła budowy. Obwodnica ma powstać w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. – Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta jest nadal w planach. Ale musi powstać, bo to jest też dostęp do portów, które są sercem gospodarki. To jest ta koniunktura gospodarcza, która jest nie do zastąpienia. To około 10 procent naszego budżetu – mówiła Małgorzata Zielińska.

Wiceminister zaznaczyła także, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego nie zablokuje środków unijnych na ten cel.

Fot. gov.pl

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj