48. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Rozmawiamy o tegorocznym programie

Joanna Łapińska (fot. Radio Gdańsk/Tatiana Slowi)

Coraz bliżej największego święta filmowego w Polsce. W dniach od 18 do 23 września trwać będzie 48. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Znamy już zdobywcę Platynowych Lwów – w tym roku tą nagrodą uhonorowano Alana Starsky’ego. W konkursie głównym festiwalu o Złote Lwy powalczy 16 filmów. O programie tegorocznej edycji FPFF Tatiana Slowi rozmawiała z dyrektor artystyczną festiwalu Joanną Łapińską.

– Będzie niezwykle różnorodnie w tegorocznym konkursie. Zobaczymy różne style filmowe od filmów niezwykle delikatnych, osobistych, wrażliwych, po kino zdecydowanie bardziej komercyjne. Wracają do nas znane nazwiska ze swoimi najnowszymi dziełami, ale też oczywiście dobrze ma się kino młode. Przywozimy też państwu filmy, które już zaprezentowane zostały za granicą, albo będą prezentowane przed naszym festiwalem, jak chociażby „Imago”, nagrodzone podczas tegorocznego festiwalu w Karlowych Warach, czy film „Chłopi”, który będzie miał swoją premierę na festiwalu w Toronto. Jak wiemy, nie każdy z filmów prezentowanych za granicą w tym roku do nas dotarł, bo nie ma dwóch głośnych tytułów, które są w głównym konkursie weneckim. Ale mam informację od producentów, że oba będą zgłaszane na nasz festiwal w przyszłym roku. Jeżeli mówimy o stylach, to jeszcze przywołajmy tę informację, że „Chłopi” to jest pełnometrażowa animacja, to zawsze taki dodatkowy smaczek w konkursie, takich filmów bardzo dużo się nie kręci, więc warto ten fakt obecności takiej produkcji w naszym konkursie odnotować – mówiła Łapińska.

Posłuchaj całej rozmowy:

Lista filmów, które powalczą o Złote Lwy w konkursie głównym 48. FPFF w Gdyni:

„Chłopi”, reż DK Welchman (aka Dorota Kobiela), Hugh Welchman

Na tle zmieniających się pór roku i sezonowych prac polowych rozgrywają się losy rodziny Borynów i pięknej, tajemniczej Jagny. To właśnie kobiety, w szczególności tragiczna postać Jagny, znajdą się w sercu fabuły. Unikalny mikroświat wiejskiej wspólnoty stanie się pretekstem do opowiedzenia uniwersalnej i niesamowicie aktualnej historii. Historii o tragicznej miłości i życiu w małej społeczności, gdzie reguły i brutalne zasady gry wyznaczają każdemu określone miejsce w grupie, a wyjście poza ciasne ramy grozi upokorzeniem i odrzuceniem. Monumentalne dzieło Władysława Reymonta przepełnione jest kwiecistymi opisami przyrody. Film został zrealizowany na podstawie malarstwa okresu Młodej Polski, które idealnie oddaje nastrój powieści.

„Doppelganger. Sobowtór”, reż. J. Holoubek

Film przenosi widzów w czas przełomu lat 70. i 80., a jego akcja rozgrywa się po dwóch stronach żelaznej kurtyny równocześnie. Hans żyje w tętniącym życiem Strasburgu, korzystając z możliwości, jakie daje Zachód. Wtapia się w lokalną społeczność, jednocześnie prowadząc działalność szpiegowską. Bitner mieszka z rodziną w Gdańsku, pracuje w stoczni. Pozornie nic nie łączy obu mężczyzn, jednak przeszłość skrywa tajemnicę, która postawi ich przed koniecznością zmierzenia się z własnymi słabościami i namiętnościami. Obaj staną przed pytaniem dotyczącym swojej tożsamości.

„Figurant”, reż. R. Gliński

Psychologiczny portret Budnego – esbeka, który przez dwadzieścia lat inwigilował Karola Wojtyłę. Między mężczyzną a nieświadomym jego istnienia biskupem (nigdy nie stanęli ze sobą twarzą w twarz) rodzi się szczególna więź: jednostronna, obsesyjna i patologiczna.

„Fin del mundo?”, reż. P. Dumała

Waldi i jego trzy siostry mieszkają w starej willi pod miastem, a w piwnicy ich stuletni rodzice, którzy kilka lat temu umarli. Cała rodzinka cieszy się wspólnymi śniadaniami i domowym ciepłem, dopóki Waldi nie odkrywa w sobie nadprzyrodzonych mocy. Wtedy niespodziewani goście wciągają rodzinę w ściśle tajny plan, zmuszając zmarłych rodziców do uruchomienia swoich znajomości w zaświatach. Film staje się na przemian kryminałem, melodramatem, westernem, będąc nieprzerwanie komedią absurdu – co prowadzi nieuchronnie do końca świata. Ale czy na pewno?

„Freestyle”, reż. M. Bochniak

Diego, uliczny raper po odwyku, zrywa z dilerką i koncentruje się na muzyce. Razem z przyjacielem Mąką pracują nad nową płytą, odrzucając krążące wokół pokusy zdobycia łatwego hajsu. Niestety Mąka kradnie ze studia nagraniowego mikrofon i na chłopaków spada dług. Na drodze Diega pojawia się gangster ze Słowacji, który proponuje mu złoty i szybki interes – zakup oraz przemyt sporej ilości koksu. Diego podejmuje wyzwanie, jednak nie wszystko idzie po jego myśli. Świat, przed którym uciekał, zasysa go jak bagno i brutalnie konfrontuje z gangsterskim podziemiem. Czy mężczyzna wyjdzie z tego cało?

„Horror Story”, reż. A. Apanel

Tomek, świeżo upieczony magister, chce zdobyć prestiżową pracę w korporacji, żeby odzyskać dziewczynę. Na czas poszukiwań wprowadza się na tanią stancję, która przypomina dom z horrorów. W miarę upływu czasu okazuje się jednak, że prawdziwym horrorem nie jest to miejsce i dziwni lokatorzy, ale samo szukanie pracy. Film jest pełnometrażowym debiutem fabularnym reżysera.

„Imago”, reż. O. Chajdas

Postpunkowy dramat psychologiczny o młodej kobiecie łaknącej życia pośród szarości PRL. Opowieść o więzi matki i córki, głodzie wolności, seksie i medytacji. Historia rozpoczyna się w Trójmieście w 1987 roku, a kończy w 1989, po pierwszych wolnych wyborach w Polsce. Jej tłem jest buntownicza trójmiejska scena muzyczna końca lat osiemdziesiątych, kulturalny i społeczny fenomen tego okresu i zapowiedź rewolucyjnych zmian w Polsce.

„Jedna dusza”, reż .Ł. Karwowski

Jest rok 1990, kiedy na świat przychodzi Alojz. Mijają lata. Dorosły już mężczyzna jest twardym górnikiem, mającym charyzmę i posłuch kolegów. Jednak skłonność do alkoholu i przemocy sprawia, że każdego dnia cierpią jego najbliżsi – żona i mali synowie. Podczas katastrofy w kopalni, Alojz bez wahania ratuje życie kolegi, którego dotychczas bezlitośnie szykanował. Wypadek stanie się dla całej rodziny przełomem, który bezpowrotnie odmieni jej życie. Paradoksalnie jednak, mimo tragicznych konsekwencji, przyniesie też iskrę nadziei.

„Kos”, reż. P. Maślona

Wiosna 1794 roku, w Polsce wrze. Do kraju wraca generał Tadeusz „Kos” Kościuszko, który planuje wzniecić powstanie przeciwko Rosjanom, mobilizując do tego polską szlachtę i chłopów. Towarzyszy mu wierny przyjaciel i były niewolnik, Domingo. Tropem Kościuszki podąża bezlitosny rosyjski rotmistrz, Dunin, który za wszelką cenę chce schwytać generała, zanim ten wywoła narodową rebelię.

„Lęk”, reż. S. Fabicki

Opowieść o dwóch siostrach – samotnej z wyboru, odnoszącej sukcesy adwokat Małgorzacie i jej młodszej siostrze Łucji, spełnionej matce dwójki dzieci i asystentce w kancelarii Małgorzaty. Kobiety wyruszają w pierwszą od wielu lat wspólną podróż. Wkrótce okazuje się, że jedna z nich jest śmiertelnie chora, a jej celem jest Szwajcaria, gdzie możliwa jest eutanazja. Druga nie potrafi sobie z tym poradzić.

„Raport Pileckiego”, reż. K. Łukasiewicz

Historia wielkiego bohatera drugiej wojny światowej – rotmistrza Witolda Pileckiego, który po zakończeniu działań zbrojnych próbował przeciwstawiać się narzuconej Polsce sowieckiej dominacji. W jego życiorysie niezwykle dramatycznie widać heroiczną, chwilami beznadziejną walkę z dwoma bezwzględnymi totalitaryzmami XX wieku: niemieckim i sowieckim.

„Różyczka 2”, reż. J. Kidawa-Błoński

Joanna Warczewska, córka wybitnego pisarza, jest u szczytu życiowego powodzenia. Świetnie rozwijającą się polityczną karierę i rodzinne szczęście w jednej chwili burzy zamach terrorystyczny, w którym ginie jej ukochany mąż. Kiedy kobieta dostaje od losu nową szansę, dosięga ją kolejny cios. Ktoś wysyła jej zdjęcia i dokumenty podważające rodzinne więzi i oczerniające jej matkę. Joanna postanawia na własną rękę przeprowadzić historyczne śledztwo i rozwikłać zagadkę. Będzie zmuszona sama stawić czoła szantażyście i dokonać wyboru, który na zawsze zmieni jej życie.

„Sny pełne dymu”, reż. D. Kędzierzawska

Prosta historia spotkania dwojga zupełnie różnych i dalekich sobie ludzi. Przypadek sprawia, że spędzają ze sobą kilka dni. Czasem tak się zdarza, że ci, którzy wydawali się nam całe życie bliscy i kochani, stają się zupełnie obcy. A ci obcy niespodziewanie okazują się bardzo bliscy. Wystarczy popatrzeć sobie w oczy. Wtedy od razu sny robią się pełne dymu i chce się żyć.

„Święto ognia”, reż. K. Dębska

Siostry zmagają się z własnym ciałem. Jedna, pchana ambicjami szuka granic jego możliwości, dla drugiej ciało to więzienie. Jedna wierzy, że przed wspomnieniami uratuje ją balet. Druga obserwuje świat z balkonu z taką uwagą, że widzi i słyszy więcej. Ich ojciec ucieka do jedynego miejsca, w którym czuje, że żyje naprawdę. Każde z nich obłaskawia przeszłość i oswaja teraźniejszość. Film jest ekranizacją powieści Jakuba Małeckiego.

„Święty”, reż. S. Butnny

Rok 1986. Z Gnieźnieńskiej Katedry skradziona zostaje otoczona wyjątkową czcią̨, srebrna rzeźba św. Wojciecha. Szef komendy powierza sprawę̨ mało doświadczonemu, ale ambitnemu Andrzejowi Baranowi. Choć relacje Państwo-Kościół są wyjątkowo napięte, a okoliczności społeczno-polityczne bardzo niekorzystne, pierwszy „sukces” przychodzi podejrzanie szybko. Andrzej rozpoczyna swoje równoległe śledztwo, a obsesyjna hipoteza doprowadzi go do doświadczenia czegoś znacznie większego od kolejnej politycznej prowokacji.

„Tyle co nic”, reż. G. Dębowski

Grupa rolników organizuje protest pod domem posła, który wbrew wcześniejszym obietnicom zagłosował przeciwko ich interesom. W tym samym czasie zostają odnalezione zwłoki jednego z okolicznych rolników. Wszyscy podejrzewają lidera protestu, Jarka, mimo że zmarły był jego najbliższym przyjacielem. Mężczyzna rozpoczyna własne śledztwo, które prowadzi go do poznania prawdziwych przyczyn śmierci nieboszczyka, a przy okazji weryfikuje postawy ludzi w jego otoczeniu.

kł/am

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj