Niestabilność geopolityczna, cyberataki i zakłócenia w łańcuchach logistycznych – to największe zagrożenia w morskim transporcie towarów w ocenie liderów branży morskiej. W badaniu wzięli udział decydenci z kadry kierowniczej wyższego szczebla z całej branży, z których prawie 43 proc. to armatorzy, a 30 proc. to menedżerowie statków.
Około 90 procent transportu handlowego odbywa się drogą morską.
– Zakłócenia w transporcie morskim wpływają potem na inflację – mówił prof. Marek Grzybowski, prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego. – Agencje morskie informują, że nagle im wzrosły zyski. Firmy ubezpieczeniowe powiedziały, że w 2024 roku niesamowicie wzrosły im zyski, ponieważ wzrosły ubezpieczenia. Więc dowiadujemy się, że musiały wzrosnąć także koszty transportu towarów – dodał.
Posłuchaj rozmowy Iwony Wysockiej z prof. Markiem Grzybowskim, prezesem Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego:
mp





