Kłamiemy 3 razy na dziesięć minut – mówi psycholog Jarosław Świątek

wszyscy-klamia

Podobno przeciętnie ludzie kłamią trzy razy w ciągu dziesięciominutowej rozmowy. To wyniki badań amerykańskich psychologów. W Polsce najprawdopodobniej jeszcze częściej mówimy nieprawdę – podejrzewa psycholog Jarosław Świątek, autor książki Wszyscy kłamią – nie daj się oszukać!
Polacy mają mniejszą skłonność do wyrażania siebie, jesteśmy wychowywani w kulturze „nie wyróżniaj się, bądź podobny do innych”. Amerykanie mają co prawda swój sztuczny uśmiech, zawsze przyklejony do twarzy, ale potrafią zadbać o swój indywidualizm. U nas liczy się „co ludzie powiedzą”.

Na co dzień stosujemy białe kłamstwa typu: jak miło Cię spotkać, ładne mieszkanie, dziękujemy za udane przyjęcie, chociaż spotkania osoba wcale nas nie interesuje, jej mieszkanie nie jest w naszym stylu, a na imprezie myśleliśmy tylko o tym żeby uciec do domu i odpocząć. Co może dziwić, że takie kłamstwa są przydatne w życiu, budują nasze relacje. Z badań wynika, że ludzie prostolinijni mają mniej znajomych i przyjaciół. Lubimy komplementy nawet jak nie są do końca szczere.

Książka „Wszyscy kłamią” to mini przewodnik po kłamstwie i sposobach rozpoznawania oszustów. Jak się okazuje niewielkie mikroekspresje w wyrazie twarzy zdradzają kłamcę. Prościej rzecz ujmując odzwierciedlają ukrywane emocje. Z kłamstwem mamy do czynienia wtedy gdy dana osoba co innego czuje i myśli, a co innego mówi i deklaruje. Każdego można opisać zaledwie sześcioma emocjami: złość, zdenerwowanie, smutek, strach, obrzydzenie, zaskoczenie i radość. Przeżywane przez każdego stany emocjonalne pojawiają się na twarzy czy tego chcemy czy nie. Mogą być lepiej lub gorzej ukrywane, ale bystry obserwator potrafi je wykryć.

Jeśli kłamstwo jest naszą codziennością i mówimy nieprawdę trzy razy na 10 minut, to jak dużo kłamstwa jest w codziennych telewizyjnych magazynach informacyjnych? O tym między innymi usłyszysz w rozmowie z Jarosławem Świątkiem.
POSŁUCHAJ:

Włodzimierz Raszkiewicz

Jarosław Świątek – psycholog, absolwent SWPS, redaktor naczelny i współtwórca portalu Psychologia-Społeczna.pl oraz redaktor merytoryczny portalu Psychologia-Biznesu.pl. Założyciel i prezes Before, firmy zajmującej się nowatorskimi badaniami reklam. Specjalizuje się w zakresie technik wpływu społecznego, perswazji, afektywnych podstaw orientacji w otoczeniu oraz psychologii reklamy

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj