Jak radzą sobie kobiety w gospodarce morskiej? „Stereotypowo to nadal męski obszar”

(Fot. Radio Gdańsk)

Czy kobiety zatrudnione w branży morskiej potrzebują wsparcia? Czym się zajmują? Audycja „Ludzie i Pieniądze” w Dniu Kobiet była poświęcona paniom i ich udziale w gospodarce morskiej. Gośćmi Iwony Wysockiej byli Magdalena Jabłonowska ze Stowarzyszenia Kobiet Gospodarki Morskiej i Handlu Wista Poland, dyrektor Biura Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska Lotos Petrobaltic, oraz Piotr Stareńczak, redaktor Portalu Morskiego.

Magdalena Jabłonowska podkreślała, że proporcje między mężczyznami i kobietami w firmach morskich są zmienne. – Na szczęście coraz więcej kobiet idzie do szeroko rozumianej branży morskiej. Ich udział na poziomie światowym to 1,2 proc., gdy jednak spojrzymy na takie sektory jak logistyka, transport czy nawet porty, ten odsetek jest większy i rośnie, co cieszy. W związku z tym jest wiele stowarzyszeń, które promują zatrudnianie w branży morskiej właśnie kobiet, takim networkingiem zajmuje się między innymi Wista Poland. Natomiast patrząc stereotypowo, nadal jest to męski obszar. Coraz więcej firm, nasza też, stawia na awanse na podstawie tylko kompetencji, a nie płci, ale obraz nie jest jeszcze idealny – przyznała.

Piotr Stareńczak zwrócił z kolei uwagę na problemy, z którymi muszą mierzyć się panie. – Z pewnością istnieje wiele trudności i barier o różnym charakterze do pokonania, na przykład różnica w zarobkach, mobbing czy nieprzyjazne traktowanie udziału kobiet w zawodach morskich. To zdarza się szczególnie na przykład w marynarkach wojennych, do pewnego stopnia również we flocie handlowej; były przypadki nawet w, wydawałoby się, wzorcowych i czołowych na rynku firmach, i to w krajach uważanych za przodujące w równym traktowaniu kobiet, takich jak Dania. Można tu podać nie tak dawny przykład mobbingu na statkach jednego z czołowych duńskich przewoźników kontenerowych – wskazywał.

Posłuchaj całej audycji:

MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj