Psycholog podpowiada, jak wspierać dzieci, które rozpoczynają przygodę w przedszkolach czy szkołach

Katarzyna Gajewska (fot. Radio Gdańsk/Joanna Merecka-Łotysz)

W każdą środę, w popołudniowym Studiu Słupsk Radia Gdańsk, dyskutujemy o tym, jak wrócić do formy po chorobach i urazach. W audycji „Na Zdrowie” nasi goście, lekarze i fizjoterapeuci, odpowiadają na pytania dotyczące najczęstszych dolegliwości, podpowiadają, jak wyleczyć się w domowych warunkach i zachęcają do udziału w nowych, ciekawych projektach.

Gościem w audycji była Katarzyna Gajewska, psycholog. Na naszej antenie podpowiadała jak wspierać dzieci, które rozpoczynają przygodę w przedszkolach czy szkołach.

– Pierwsze dni w szkole lub przedszkolu to dla dziecka ogromna zmiana, często pełna niepokoju i niepewności. Wsparcie rodziców w tym okresie ma kluczowe znaczenie dla poczucia bezpieczeństwa i komfortu malucha. Najważniejsze jest, aby rozmawiać z dzieckiem o tym, co je czeka – spokojnie, z pozytywnym nastawieniem, unikając straszenia czy nadmiernego podkreślania trudności. Dobrze jest opowiedzieć, jak wygląda dzień w przedszkolu lub szkole, co się będzie działo, kto się będzie opiekował dziećmi i jakie ciekawe rzeczy mogą się wydarzyć. Pomaga również pokazanie dziecku miejsca, do którego będzie chodzić, jeszcze przed rozpoczęciem zajęć – spacer w okolice placówki, wspólne oglądanie budynku czy nawet krótkie odwiedziny, pozwolą oswoić nową przestrzeń – mówi Katarzyna Gajewska.

– Ważnym elementem wsparcia jest także emocjonalna obecność rodzica. Dziecko potrzebuje czuć, że jego uczucia są ważne, nawet jeśli pojawi się płacz, bunt czy strach. Nie warto bagatelizować tych emocji ani ich wyśmiewać. Lepiej je nazwać, przyjąć i zapewnić, że to normalne, że można się bać lub być smutnym. Rodzic powinien być spokojny i pewny decyzji o pójściu dziecka do szkoły lub przedszkola, bo maluch bardzo łatwo wyczuwa napięcia i niepokój dorosłych. Warto też zadbać o rytuały, które dają dziecku poczucie przewidywalności i stabilność – mogą to być wspólne poranki, śniadanie w domu, przytulenie na pożegnanie czy umówiony sposób odbioru po zajęciach. Dobrze też włączyć dziecko w przygotowania – wspólne wybieranie plecaka, przyborów szkolnych, ubrań czy pakowanie rzeczy do przedszkola sprawiają, że maluch czuje się ważny i bardziej zaangażowany. Dzieci lubią mieć wpływ na to, co ich dotyczy, a poczucie kontroli zmniejsza lęk przed nowym. W pierwszych tygodniach warto też zadbać o spokojne popołudnia, dając dziecku czas na odpoczynek i regenerację po intensywnych emocjonalnie przeżyciach – dodaje.

Posłuchaj rozmowy:

Jeśli mają Państwo pytania dotyczące sfery medycznej lub jeśli jakieś zagadnienia bywają niejasne – zapraszamy do kontaktu pod adresem mailowym slupsk@radiogdansk.pl lub j.merecka@radiogdansk.pl.

Joanna Merecka-Łotysz/aKa

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj