W najnowszej audycji „Zoom na Popkulturę” kontynuujemy rozważania na temat coverów, które zainicjowaliśmy w pierwszym odcinku programu. Wspominamy także o zaskakująco obszernym temacie winyli i kaset, które cieszą się ponownym zainteresowaniem fanów muzyki. Odwiedzamy Pchli Targ w Tczewie oraz rozmawiamy z Markiem Jabłońskim czyli MaroMaro!
Zaczynamy jednak od muzycznych powrotów zespołów takich jak Oasis i Linkin Park. Streamingowy serwis Spotify ogłosił „nowy singiel” Prince’a, co okazało się być nieporozumieniem. Utwór był dziełem młodego artysty z Indii, który przypadkiem wpadł w sieciowe algorytmy. Fani zareagowali na pewno dużym zdziwieniem.
Kolejnym punktem programu jest relacja z wydarzenia w Tczewie, gdzie na wrześniowym targowisku można było spotkać kolekcjonera płyt winylowych i nie tylko – Marka Polkowskiego. Opowiadał on o swojej imponującej kolekcji 20 tysięcy płyt, które zbierał od czasów szkolnych. Jak podkreślił, winyle wracają do łask, a sam zainteresowanie kolekcjonowaniem przekazał swoim dzieciom. Kolekcjoner wspomniał, że winyle, które kiedyś były symbolem statusu, obecnie stają się cenną inwestycją. – Każdy chce mieć coś unikalnego, winyle z lat 70., które kiedyś kosztowały fortunę, teraz są przedmiotem pożądania – dodał.
W drugiej części pojawia się rozmowa z Markiem Jabłońskim, znanym również jako MaroMaro, który specjalizuje się w tworzeniu „retropolskich” wersji hitów. Artysta opowiada o swojej twórczości opartej na coverach znanych utworów, które aranżuje w klimacie lat 80. – Idealny cover to taki, który oddaje ducha oryginału, ale wnosi do niego coś nowego, coś osobistego – wyjaśnia Jabłoński. Zaglądamy za kulisy powstawania utworów i wyjaśniamy, co oznacza dla MaroMaro to, że „nie należy być za bardzo dumnym z tego, co się robi”, i jak napędza go to do pracy!
Posłuchaj audycji:
Hanna Brzezińska & Filip Jędruch