„Boost Your Business, czyli wzmocnij swój biznes z Facebookiem”. Pod tym hasłem największy na świecie portal społecznościowy zorganizował w Gdańsku konferencję o roli social mediów w marketingu internetowym. Komunikatory są częścią kolejnej rewolucji konsumenckiej. Obecnie, gdy przepaść między tworzeniem informacji a możliwością ich odbioru wciąż rośnie, niezbędne są sprawne mechanizmy szybkiej komunikacji. Rosnąca popularność urządzeń mobilnych idzie w parze z coraz większym ich wykorzystaniem przez przedsiębiorców jako narzędzi w marketingu.
MILIARDY ZDJĘĆ
Obecnie użytkownicy Facebooka poświęcają znacznie więcej uwagi na treści multimedialne niż słowne (mózg przetwarza obrazy ok. 60 000 razy szybciej niż słowa). Internauci nie tylko poświęcają na nie więcej czasu, ale także coraz chętniej sami publikują zdjęcia i filmy na Facebooku czy na Instagramie. Tylko w 2015 roku na Facebooka trafiło ok. 8 miliardów filmów z całego świata, a na Instagram trafia dziennie średnio 95 milionów nagrań i zdjęć.
MOBILNOŚĆ I BEZPOŚREDNIOŚĆ
Firmy coraz częściej zakładają profile na Facebooku, dzięki czemu klienci mogą obserwować ich działania oraz utrzymywać bezpośredni kontakt. Algorytm portalu, na podstawie zainteresować użytkownika oraz polubionych przez niego stron, wyselekcjonuje za każdym razem 1500 informacji, które widzi on w aktualnościach. Są to również informacje dotyczące firm i marek, które internauta „lubi” na Facebooku.
POLSKI BIZNES NA FACEBOOKU
W Polsce ponad 8,6 milionów osób korzysta z Facebooka średnio 14 razy dziennie, a 85 proc. z nich jest połączonych na Facebooku przynajmniej z jedną stroną należącą do małej lub średniej firmy. Co ciekawe, według książki „Fenomen Facebooka. Społeczne konteksty edukacji” napisanej pod redakcją prof. Grażyny Penkowskiej z Uniwersytetu Gdańskiego, Polska jest w ścisłej światowej czołówce, jeżeli chodzi o ilość programistów rekrutowanych przez portal. Według danych z 2014 roku pod tym względem wyprzedzają nas tylko Indie. Ludzie korzystający z tegoż serwisu w Polsce wysyłają 1,5 razy więcej wiadomości do facebook’owych stron niż wynosi średnia globalna. Jednak nie jesteśmy jeszcze w nawet w europejskiej czołówce, jeżeli chodzi o wykorzystywanie narzędzi cyfrowych w biznesie. Portal widzi jednak w Polsce duży potencjał.
Od dwóch lat Facebook organizuje na terenie naszego kraju konferencje pod hasłem „Boost Your Business”, na których pokazuje przedsiębiorcom. Pierwsza pomorska konferencja w Centrum Stoczni Gdańskiej przyciągnęła sporą liczbę osób zainteresowanych promocją biznesu w mediach społecznościowych. Poprowadził ją dziennikarz Michał Kobosko.
Przykładami przedsiębiorstw, które bardzo dobrze wykorzystują media społecznościowe w marketingu byli przedstawiciele firm Umam Marina (gdańska kawiarnia), Cohnpol (producent obuwia z Kalwarii Zebrzydowskiej) oraz The Beds (bydgoski producent drewnianych mebli).
ŁĄCZNIK Z KLIENTAMI
Przedsiębiorcy byli zgodni co do dużej roli platform społecznościowych w funkcjonowaniu oraz w rozwoju ich firm. Dużym atutem jest tu bezpośredni kontakt z klientem. Najbardziej uwagę konsumentów przyciągają elementy multimedialne. Zdjęcia nowych produktów, ofert, promocji. Instagram, jak na przykład w przypadku firmy Cohnpol, pełni rolę nieco mniej oficjalnego łącznika z klientami niż Facebook. Trafiają na niego np. zdjęcia z produkcji nowych modeli butów.
Dla lokali gastronomicznych, takich jak kawiarnia Umam Marina, pomocnym czynnikiem jest zadowolenie gości uzewnętrzniane w Internecie na zdjęciach. W ten sposób dobra atmosfera lokalu, potwierdzona przez klientów, zachęca do siebie nowych.
Ciekawym narzędziem posługuje się firma The Beds. Bydgoski producent mebli korzysta z aplikacji, dzięki której klienci mogą za pomocą symulacji na ekranie urządzenia mobilnego, ocenić jak mebel wkomponuje się w mieszkanie i jak się w nim pomieści.